نصيب هر كسى بشود , اين چنين نيست كه بيدار ماندن در شب نصيب هر كسى بشود
. يكى از اين موانع اين است كه انسان مواظب غذا خوردنش نباشد كه چيزى بدتر
از پرخورى نيست . هر چه انسان در حال امساك باشد سالم تر است , قهرا خوابش هم
كمتر است . روزى كسى آمد در كنار سفره غذاى اميرالمومنين عليه آلاف التحية و
الثناء ديد سفره خيلى ساده است حضرت فرمود گويا مى بينى كه سفره ساده است و
مى پندارى كه اگر سفره ساده است من چگونه در ميدان نبرد مى جنگم ؟ فرمود : اگر
همه عرب در برابر من صف ببندند من رو بر نمى گردانم :
لو تظاهرت العرب على قتالى لما و ليت عنهم [17] . آنگاه مى فهميم كه قدرت بوسيله خوردن نيست . آن كه پرخورتر است ,
ضعيف تر است .
در جريان كندن درب خيبر حضرت فرمودند :
ما قلعت باب خيبر بقوة جسدانيه بل بقوة ملكوتيه و نفس بنور بها مضيه
[18] . اينطور نبود كه من درب خيبر را با پرخورى كنده باشم , چون غذاهاى
مقوى خوردم اين قدرت را پيدا كردم . اگر كسى مى گويد قوت جبريل از مطبخ نبود
, يعنى انسان با خوردن قدرت پيدا نمى كند .
قوت جبريل از مطبخ نبود *** بود از ديدار خلاق و دود
چشمشان را هم زنور سرشته اند *** تا ز روح و از ملك بگذشته اند
مثنوى مولوى
البته خوردن معتدل انسان را حفظ مى كند ولى آن قدرت معنوى را بايستى از اين
راه ها تامين كرد كه امام صادق فرمود :
ما ضعف بدن عما قويت عليه النيه
[19] . هرگز در برابر قدرت اراده , بدن اظهار ضعف نمى كند . اگر اراده قوى
شد بدن تابع است و هر اندازه كه اراده ضعيف بود بدن نيز مطاع است . مثلا روزه
گرفتن در شرايط نامساعد و هواى گرم را دو نفر كه يكى ايمانش خيلى قوى است و
يكى