باطن طغيان است كه در قيامت به آن صورت ظهور مى كند . در دنيا هم آن رهبرى ,
رهبرى جهنم است و اين پيروى , پيروى نار . لذا مى فرمايد :
(
يقدم قومه يوم القيامة
) [1] . و يا در جاى ديگر(
فاوردهم النار وبئس الورد المورود
) [2] .
فرعونى كه در دنيا جلو بود در قيامت هم پيشاپيش قوم اش وارد جهنم مى شود .
يعنى در دنيا راه جهنم را طى مى كردند و همين معنا در قيامت ظهور مى كند . اما
در دنيا اين واقعيت براى آن ها مشهود نمى باشد .
مؤمن و بهشت
بعد از چند آيه آن مطلب دوم را كه نسبت به مؤمنين است مى فرمايد( :
والذين آمنوا و عملوا الصالحات لانكلف نفسا الا وسعها
) [3] .
قرآن كريم وقتى گناه را مطرح مى كند مى فرمايد : هر كس گناه كند كيفر مى بيند ,
خواه مؤمن باشد و يا كافر , ولى وقتى فضيلت را مطرح مى كند مى فرمايد : عمل صالح
وقتى ثمربخش است كه از انسان خوب صادر شود .
بنابراين نفس انجام دادن كار خوب بهشت ندارد مگر آن كه كار خوب از انسان
مؤمن به خدا و قيامت سر بزند .
بدين جهت است كه كارهاى عام المنفعه از كافر , او را بهشتى نمى كند . تنها
نفعى كه از عمل خوب اش مى برد , در دنياست و يا