يعنى ظلم را مى پذيرد و طاغوت را تقويت مى كند , يعنى او را به عنوان رهبر
مى پذيرد اين هم در جهنم گرفتار دو عذاب است . يكى اصل معصيت كه مرتكب شد
يكى اين كه آن طاغوت را به عنوان رهبر پذيرفت( .
فاتهم عذابا ضعفا من النار
) [1] .
عذاب اين پيشروها را دو برابر قرار ده . لذا خداى متعال در جواب مى فرمايد :
((
قال لكل ضعف
]( [2] . عذاب هر دو گروه دو چندان است . هم آنها عذاب شان دو برابر است و
هم
شما . پس آن مظلومى كه زير بار ستم رفته و طاغى را به عنوان زمامدار مى پذيرد و
زير پوشش طغيان و ستمگرى او معصيت مى كند , اين هم مثل خود طاغوت در قيامت
دو عذاب دارد . ولى اگر كسى مستضعف بود با او چنين رفتارى نمى كنند .
مستضعف آن كسى است كه تا توان مقاومت داشت , ايستاد ولى نتوانست پيش
ببرد .
قرآن كريم خطاب به اين مردم زيردست و ظالم پرور مى فرمايد : شما اين واقعيت
را با نظر ظاهرى نمى فهميد ولى اگر دقت كنيد , مى يابيد كه شما ظالم پرور
بوده ايد( .
وقالت اوليهم لاخريهم فما كان لكم علينا من فضل
) [3] .
اينك پيشروها به تابعين چنين مى گويند : شما بر ما فضيلتى نداريد . وحى از
طرف خدا آمده است و عقل هم در اختيار شما بود . چگونه حرف ما را پذيرفتيد و
حرف انبيا را رد كرديد . سخن ما را قبول كرديد ولى سخن عقل را رها كرديد( .
فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون
) [4] اكنون شما هم مانند ما عذاب دردناك را بچشيد . اين