نام کتاب : نهج الولايه : بررسي مستند در شناخت امام زمان عليه السلام نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 34
انى جاعل فى الارض خليفة [1] اين كريمه
انى جاعل فى الارض خليفه
, مثل كريمه
انى خالق بشرا من طين [2] است كه دال است فقط ذات حق خالقى اين چنين است , و آن آيه نيز
مى فرمايد كه فقط ذات حق جاعلى آن چنان است . در كلمه انى تدبر به سزا لازم
است , و همچنين در كلمه انى و مضاف و مضاف اليه كلمه عهدى اين آيه كريمه
و اذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال انى جاعلك للناس اماما قال و من
ذريتى قال لا ينال عهدى الظالمين
[3]
و نيز بدان كه ولايت به حسب رتبت اعلى و ارفع از رسالت و نبوت است چون
ولايت باطن نبوت و رسالت است و نيل به اين دو مبتنى بر ولايت است . مفاد
اين سخن نه اين است كه ولى مطلقا اعلى از رسول و نبى است بلكه مراد اين است
كه ولايت رسول اعلى از رسالت او است و همچنين ولايت نبى اعلاى از نبوت او
است
, زيرا ولى متبوع مثلا خاتم صلى الله عليه و آله به حسب ولايت افضل از تابعانش
است , چه مفضول غير متبوع است و افضل غير تابع , هر چند يك شخص كه نبى است
از آن حيث كه ولى است افضل است از آن حيث كه نبى است نه اين كه ولى تابع ,
افضل از اوست . فافهم .
ولايت نبى جنبه حقانى و اشتغال به حق تعالى است , و نبوت او وجهه خلقى دارد
كه توجه نبى به خلق است و شك نيست كه اولى اشرف از دومى است چه آن ابدى
است به خلاف اين كه منقطع است .
رسول و نبى از اسماء الله نيستند ولى , ولى از اسماء الله است , لذا