نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 3
در اين كلام خدا آن دسته از بندگانش كه نيكوترين آنچه را مى شنوند پيروى مى كنند
به نويد رستگارى سرفراز و به هدايت شدگان و خردمندان ستوده شده اند .
برگزيدن سخن نيكوترين را ترازوى راستين بايد و آن جز با روش انديشه درست كه
علم ميزان رهبر آن است راست نيايد .
نه تنها همين آيت است كه پژوهش را مى ستايد و بخردان را بدان برمى انگيزاند
, بلكه همه آيات قرآنى و سخنان فرستادگان آسمانى چنين اند . خداوند قرآنش
را يكپارچه برهان و نور خوانده است .
يا ايها الناس قد جاءكم برهان من ربكم و انزلنا اليكم نورا مبينا
( نساء 175 ) , و در مقام احتجاج برهان مى طلبد و مى فرمايد
قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين
( نمل 65 ) و نور دانش است چنانكه از رسول الله ماثور است كه :
العلم نور يقذفه الله فى قلب من يشاء
.
و نه تنها انسان است كه بايد دين و آيين و گفتار و كردارش منطقى باشد , بلكه
خداى سبحان در سوره جن قرآن از آن طايفه حكايت مى كند كه با منطق دليل قرآن را
پذيرفتند و به دين اسلام ايمان آوردند :
قل اوحى الى انه استمع نفر من الجن فقالوا انا سمعنا قرآنا عجبا يهدى الى
الرشد فامنا به
تا اين كه گويد :
و انا لما سمعنا الهدى آمنا به .
آرى اين گروه پريان از طريق ضرب اول شكل نخستين قياس اقترانى منطق راه
رستگارى خويش را يافته اند و دين درست خود را به دست آورده اند , بدين روش
القرآن يهدى الى الرشد
و كل ما يهدى الى الرشد يجب ان يؤمن به فامنا به
صغرى و كبرى و نتيجه هر يك در كمال استوارى است , يعنى برهانى است كه
مقدماتش قضاياى يقينى و منتج يقين است . شيخ بزرگوار ابن سينا را سخنى نيك
پرورده و سخت سنجيده است كه( : من تعود ان يصدق من غير دليل فقد انسلخ عن
الفطرة الانسانية) .
گويد : كسى كه خود كرده است بدون دليل باور كند از آفرينش انسانى به در
است
. و نيز آن جناب را در آغاز شناختن قياس دانشنامه گفتارى خيلى كوتاه و بسيار
بلند
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 3