نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 4
است كه فرمود( : به هر نادانسته راهى است كه به وى دانسته شود) , چنانكه
ساوى را در آغاز تبصره كه گويد( : منطق آن علم است كه در او راه انداختن
نادانسته به دانسته , دانسته مى شود , پس منطق ناگزير آمد بر جوينده رستگارى)
.
آنچه انسان خواهان آن است و بالفطره همچون تشنه اى كه جوينده آب سرد و زلال و
گواراست از هر سوى آن را مى جويد , رسيدن به حقايق اشياست , كه ادراك و نيل
بدانها بهترين لذات انسانى , كه همان لذت عقلى است , مى باشد .
در قياس اقترانى منطق كه به لحاظ ماده از صناعات پنجگانه : برهان , خطابه
, جدل , مغالطه , شعر , بحث مى شود , و به لحاظ صورت از اشكال چهار گانه , عمده
صناعت برهان است كه قلب و روح دانش ترازوست , به تعبير جناب شيخ رئيس در
دانشنامه علايى , فايده برهان يقين است و پيدا كردن حق ( ج 1 , ص 128 ) .
آرى اين صنعت برهان علم منطق است كه متكفل احقاق حق و اثبات واقع و اهداى
حكمت است , ولى استعدادها مختلف اند , و هر كسى را بهر كارى ساخته اند , و
همه افراد رنج تحمل بار سنگين علم را نمى كشند و بدان دست نمى يابند , رسيدن
به اين مقام كار هر كس نيست , آرى :
پر دلى بايد كه بار غم كشد *** رخش مى بايد تن رستم كشد
اما بسيارى از مردم , به حسب فطرت , دوستدار معارف و اعمال نيكويند , علم و
اهل علم را دوست مى دارند و با آنان تقرب مى جويند و به ذكر رفتار و كردار و
گفتار صلحا رغبت مى نمايند و از آن لذت مى برند و به حال آنان غبطه مى خورند و
از نادانى خود رنج مى برند , هر چند طاقت تحمل بار استدلال و برهان را ندارند .
معلمان واقعى بشر و مكملان نفوس انسانى , كه هدف عالى و نهايى مقدسشان به ثمر
رساندن نهالهاى وجود انسانها و به مرتبه كمال نايل شدن آنها مى باشد , نظر اولى
آنان تفهيم و تلقين حقايق به نفوس مستعده از راه برهان است كه حجتى تمام و
يقين آور است و چون طرف را شايسته آن نبينند از ايقانيات به اقناعيات روى
آورند . اعنى به راه خطابه درآيند , و اعمال شايسته و پيراسته و اقوال آراسته
و
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 4