نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 50
تبصره : حديث
لا يقوم الساعه و على وجه الارض من يقول : الله الله
در دو جاى( اسفار) عنوان شده است , و مولى صدر در آن بيانى دارد , يكى در
آخر فصل اول فن پنجم جواهر و اعراض ( ج 2 ط 1 ص 160 ) , و ديگر در آخر فصل سوم
باب يازدهم كتاب نفس آن ( ج 4 ط 1 ص 157 ) و در حقيقت ماخذ گفتارش
و معنايى
كه براى حديث بيان فرموده است از همان موضع مذكور فص يونسى است . و نظر
شريفشان در بيان حديث و به خصوص در باره وجه الارض خيلى لطيف و دقيق است
و مراجعه بدان براى كسى كه زبان فهم است خالى از لطف نيست .
تبصره : خداوند سبحان در معارج قرآن فرمود :
ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخير منوعا الا المصلين
الذينهم على صلوتهم دائمون
( 121 ) ( 20 24 ) , و در نساء فرمود :
فاذا قضيتم الصلوه فاذكروا الله قياما و قعودا و على جنوبكم
( 122 ) ( 104 ) , در آل عمران فرمود :
الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم
( 192 ) , و در طه فرمود :
اقم الصلوه لذكرى
( 15 ) كه صلوه را وسيله ذكر قرار داده است . و دانستى كه مقصود اشرف از
وسيله است , بنابراين در كريمه
على صلوتهم دائمون
دقت شود تا دانسته شود كه دوام در ذكر دوام صلوه است و دائم الذكر , دائم
الصلوه است . اين نه قول من است , قول باقر علوم اولين و آخرين صلوات الله
عليه است كه در اول جزء دوم نوزدهم( بحار) از تفسير عياشى روايت شده است
:
ابو حمزه الثمالى عن ابى جعفر عليه السلام قال :
لا يزال المؤمن فى صلوه ما كان فى ذكر الله ان كان قائما او جالسا او مضطجعا لان
الله يقول :
الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم
( 123 ) الايه . و فى روايه اخرى عن ابى حمزه عن ابى جعفر عليه السلام مثله ( ص
3 ط 1 ) . امام فرموده است : تا در ياد خدايى همواره در نمازى . خوشا آنانكه
دائم در نمازند .
اگر اهل نمازى و نيازى *** برون آاز دعاوى مجازى
بيا از صحبت اغيار بگذر *** بيا از هر چه جز از يار بگذر
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 50