نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 51
ترا زينت بود نام الهى *** به از اين تاج كرمنا چه خواهى
عزيز من حيات تو الهى است *** كه عقل و نقل دو عدل گواهى است
طبيعت بر حياتت گشت حاكم *** نباشد جز تو بر نفس تو ظالم
بيا نفس پليدت را ادب كن *** حيات خود الهى را طلب كن
تبصره : الفاظى كه ذكر در ضمن آن متحقق است بسيار است , نهايتش ارباب حال
كلمه لا اله الا الله را اختيار كرده اند بنابر چند وجه : از آن جمله يكى آنست كه
حروف آن از حروف اشرف اسماء كه لفظ الله است تركيب يافته و حروف بيگانه
در ميان نيامده .
دوم ذكر خفى كه ايشان را نهايت اهتمام به شان آن هست در ضمن آن بيشتر متحقق
مى شود , چه در حروف آن حرف شفوى كه محتاج به حركت لب باشد نيست , و مى توان
در ميان مردم بر وجهى به آن قيام نمود كه كسى را اطلاع حاصل نشود بخلاف اذكار
ديگر مثل سبحان الله و الحمد لله والله اكبر و امثال آن كه نه بر اين وجه است .
سوم آنكه اشتمال آن به حرف الف كه اشرف حروف تهجى است و قوام جميع حروف
به اوست چنانچه هيولاى حروفش گفته اند و در ميان حروف او را قطب مى گويند ,
بيشتر است از سايرين .
چهارم آنكه اشتغال به آن باعث در آمدن به حصن الهى است و رستگارى از عذاب
او كه
لا اله الا الله حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى
. و وجوه ديگر نيز گفته اند .
شيرين تر اينكه , مؤيدين جندى در شرح فص شيثى( فصوص الحكم) در بيان
مراتب توحيد گويد([ : ان العامه من اهل الله يرون التوحيد و هو سته وثلاثون
مقاما كليا نطق بها القرآن فى مواضع عده فيها ذكر لا اله الا الله فى كل موضع
منها نعت مقام من مقامات التوحيد( شرح جندى بر فصوص) ص 260 و( مصباح
الانس) ص 195 ) . ( 124 )
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 51