نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 47
عارف حسين خوارزمى در ترجمه آن گويد[ : بدان كه حقيقت ذكر عبارت است از
تجلى حق مرذات خود را به ذات خود از حيثيت اسم متكلم از براى اظهار صفات
كماليه و كشف نعوت جلاليه و جماليه , هم در مقام جمع و هم در مقام تفصيل چنانكه
گواهى داد از براى ذات خود هم بذات خود كه
شهد الله انه لا اله الا هو
. و اين حقيقت را مراتب است :
اعلى و اولاش ( اولايش ) آنست كه متحقق شود از حق در مقام جمع از ذكر او
سبحانه نفس خود به اسم متكلم به حمد و ثنا بر نفس خويش .
دوم ذكر ملائكه مقربين كه آن تحميد ارواح و تسبيح ايشانست پروردگار خود را .
و سيوم ذكر ملائكه سماويه و نفوس ناطقه مجرده است .
چهارم ذكر ملائكه ارضيه ونفوس منطبعه به حسب طبقاتش .
و پنجم ذكر ابدان است و آنچه در وى است از اعضاء . و هر يكى ذاكر پروردگار
خويش است به لسانى كه بدو اختصاص دارد , چنانكه شيخ بدين معنى اشاره مى كند
كه( فان ذكر الله سار فى جميع العبد) يعنى ذكر بارى سارى در جميع عبد است
. يعنى در روح و قلب و نفس و قواى روحانيه و جسمانيه اوست بل در جميع اجزايش
. و اين سريان نتيجه سريان هويت الهيه ذاكره مر نفس خود را به نفس خود است
] انتهى .
اين ذكر سارى در جميع عبد سارى در جميع موجودات است زيرا بقاى موجودات به
هويت الهيه است كه در همه سارى است بلكه موجودات جز شئون نورى و آيات
اسمائى اين هويت نيستند كه
هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن .
لذا هر جا كه اين هويت است عين حيات و علم و شعور و ديگر اسماء جمالى و جلالى
است هر چند هر موجودى به جهت ظهور دولت اسمى بدان اسم ظاهر غالب ناميده مى شود
و ديگر اسماء و صفات به لحاظ و اعتبار مادر تحت دولت و استيلاء آن اسم واقع
مى شوند . پس اين هويت ساريه كه به نام وجود مساوق حق است عين ذكر است و خود
ذاكر و
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 47