وجود حق و فروع آن در چند رساله فلسفى خود بحث نموده است .
و فارابى بحث حق را در مدينه فاضله و در فص دوازدهم فصوص به اجمال و سپس
در فص هفتادم آن به تفصيل عنوان كرده است . و پس از وى ابن سينا در فصل هفتم
مقاله اولى الهيات شفا [1] و در اول فصل ششم مقاله هشتم آن [2] به اقتفاى
فارابى چنانكه در فلسفه دأب اوست بحث كرده است .
و همچنين محيى الدين عربى و صدرالدين قونوى و ابن فنارى در چندين موضع فتوحات
و مفتاح و مصباح , و قيصرى در اول فصل اول مقدمات شرح فصوص الحكم گويد :
الفصل الاول فى الوجود وانه هو الحق . و در اواخر شرح فص يوسفى گويد : الوجود
من حيث هو هو هو الله والوجود الذهنى والخارجى والاسمائى الذى هو وجود الاعيان
الثابته ظلاله .
و همچنين ميرداماد در قبسات و مولى صدرا در فصل اول منهج ثالث مرحله اولى
اسفار [3] و متأله سبزوارى در اوائل حكمت منظومه بحث كرده اند .