الوجود الصمدى الحق هو الحق سبحانه ]) , لذا بعضى از ائمه تحقيق در بيان موضوع
مذكور گويد([ : موضوعه الخصيص به وجود الحق سبحانه ]) , و ديگرى گويد([ :
موضوعه هو الحق تعالى ]) , و ديگرى گويد([ : العلوم الالهيه ما يكون موضوعه
الحق وصفاته كعلم الاسماء والصفات وعلم احكامها ولوازمها وكيفيه ظهوراتها
فى مظاهرها وعلم الاعيان الثابه والاعيان الخارجيه من حيث انها مظاهر الحق ])
.
اولى بيان صدرالدين قونوى در مفتاح است , و دومى قول محمد بن حمزه شهير به
ابن فنارى در مصباح است , و سومى كلام قيصرى در فص هودى فصوص الحكم است و
همگى يك حكم محكم است .
از بيان مذكور , معلوم است كه فرق ميان موضوع علم الهى به مشرب اهل تحقيق ,
و ميان موضوع علم الهى مسمى به ما بعد طبيعت بر مبناى اهل نظر , بدون هيچ فرق
چون فرق ميان مطلق و مقيد است .
تبصره : در موضوع بحث اهل نظر سخن از علت و معلول پيش مى آيد كه موجودى علت
و موجودى معلول آنست و اولى بر دومى سبق بالعليه دارد , قوى تر از اين نحو
تقدم بالعليه , تقدم و تأخر بالحقيقه والمجاز است كه در آن مطلق ثبوت و كون
ملحوظ است خواه ثبوت بالحقيقه باشد و خواه بالعرض والمجاز , هر چند باز در
آن عليت و معلوليت ملحوظ است . و به مراتب اشد و اقوى از اين سبق ولحوق به
حقيقت و مجاز , سبق بالحق است كه تقدم و تأخر به سمت عليت و معلوليت در آن
راه ندارد , بلكه ملاك تقدم در اين قسم شأن