responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 14
هيچ يك ذات مطلق را آنگونه كه براى خود آن معلوم و آشكار است اظهار نمى دارند زيرا هر يك از آنها مطلق را از زاويه محدود خود نشان داده و به همين دليل ذات الهى فوق شهود عارفان و فهم حكيمان است

خداوند سبحان كه رؤف به بندگان است در تنبه به اين حقيقت , بندگان خود را با اين عبارت از حماى عظماى ذات بر حذر داشته است كه ( يحذركم الله نفسه

) آل عمران 30 - يعنى خداوند شما را از ذات خود بر حذر مى دارد و پيامبر اكرم
كه برترين عارف و كاملترين عالم به اسماء و صفات الهى است بر اين حقيقت بدينسان اعتراف نموده است كه ما عرفناك حق معرفتك [1] ما ترا هرگز آنچنان كه حق معرفت تو است نشناختيم و امير بيان على عليه السلام كه برترين آيت و نشانه الهى بوده ما لله آيه اكبر منى [2] ذات الهى را برتر از هر اسم و صفت معرفى نموده دارايى آن را خارج از دسترس هر علامت و نشانه دانسته و مى فرمايد ( لايدركه بعد الهمم ولا يناله غوص الفطن ) [3] هرگز پرواز بلند صاحبان انديشه را به اوج آن و هيچ گاه كنكاش غواصان درياى شهود را به ژرفاى او راهى نيست پس در هستى شناسى عرفانى هر موجودى كه بگونه اى تعين و تقيد قرين

[1]- مرآه العقول , ج 8 , ص 146 , كتاب الايمان و الكفر , ( باب الشكر ) - مشخصات كامل كتابهاى مرجع كه در پاورقى نام آنها آورده مى شود در فهرست ماخذ ذكر خواهد شد -

[2]- بحار الانوار , ج 23 - ص 206 - روايت 2 - باب 11

[3]- نهج البلاغه , خطبه ء 1

نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست