responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 253

حلول ‌ فرود آمدن در جايى، وارد شدن روح شخصى در ديگرى (ف - م)

اتّحاد ‌ يكى شدن، يگانگى (ف - م)

آنجا ‌ منظور مقام وحدت است.

محال ‌ غير ممكن، نشدنى

وحدت ‌ ب 83

ضلال ‌ گمراهى

در مقام وحدت، حلول و اتحاد غير ممكن است زيرا «حلول و اتّحاد خود متضمن فرض دوگانگى مى باشد و بايد دو چيز باشد تا يكى در ديگرى حلول كند و يا يكى با ديگرى متحد شود»[1] در حالى كه يك واجب الوجود، بيش نيست و آن ذات حق تعالى است. بنا بر اين در مقام وحدت، دوگانگى ضلالت و گمراهى محض است.

450) حلول و اتّحاد از غير خيزد

ولى وحدت همه از سير خيزد

خيزد ‌ بدست مى آيد، حاصل مى شود.

با توجه به مطالب ياد شده در بيت 499 حلول و اتّحاد آنگاه حاصل مى شود كه دو چيز وجود داشته باشد. ولى وحدت، حاصل از سير و سلوك سالك است آنگاه كه سالك با تصفيه درون و بيرون خود به سير «رجوعى»[2] باز گردد. و وجودش در حقّ فانى شود.

451) تعيّن بود كز هستى جدا شد

نه حقّ شد بنده نى بنده خدا شد

تعيّن ‌ به چشم ديدن چيزى و به يقين پيوستن (ف - م)


[1] شرح گلشن راز (باغ دل) صص 131 و 132.

[2] در مقابل سير صعودى در دايره وجود، براى فهم بيشتر به بيت 335 مراجعه شود.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست