نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 28
و روزهاى مقدس خداوند (ايام الله) را به يادشان آورد. [1]
اعتبار و ارزش دادههاى تاريخ
گروهى به علم تاريخ و دادههاى آن بسيار بدبين و بىاعتمادند. اينان
علم تاريخ را نورى ضعيف مىدانند كه در مسير ناهموار زندگى كمتر مىتوان
بدان اعتماد كرد. [2] دشوارى ارزيابى دقيق علل رفتارها، روابط علّى و
معلولى آنها (در تاريخ علمى)، همچنين مشكل تاثير بسيار غرضها، تعصبها،
منافع و اهتمام خودكامگان و سياستمداران به تدوين تاريخ، اين بدبينى را دو
چندان كرده است.
به عقيده بيشتر محققان، نگاهى چنين بدبينانه نسبت به شناسنامه
تمدنها واقع بينانه نيست; [3] زيرا اولا ماهيت برخى از وقايع بهگونهاى
است كه امكان تحريف و دروغ در آنها راه ندارد; و ثانياً نمىشود همه افراد
بشر را متهم كرد كه هميشه، مطابق منافع و خواستههاى خود، حوادث را ثبت و
نقل كردهاند. [4] نگاه عبرتآموز و مثبت امام على (عليه السلام) به تاريخ
بر درستى اين ديدگاه گواهى مىدهد.
امام على (عليه السلام) مىفرمايد: پيمان و شخصيت خود را در گرو
آنچه مىگويم قرار مىدهم و ضمانت آن را به عهده مىگيرم، بىگمان هركس به
روشنى از پيشآمدهاى تاريخى و فرجام بد امتها در گذشته عبرت گيرد، پيوسته
آنها را در نظر داشته باشد، ژرف در آنها بنگرد و قوانين و نواميس حركت
جوامع را از آن حوادث دريابد، واقعبينى و پروادارى او را از غلتيدن در
جايگاههاى شبههناك و هلاكتبار باز مىدارد. [5]
فلسفه تاريخ
در بحث از فلسفه تاريخ بشر، حقيقت و علت وجودى و نتايج رويدادها و تحولات تاريخ