responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 29

بررسى مى‌گردد و گذشته بشر چراغ راه آينده‌اش قرار مى‌گيرد. [1] مقصد و شيوه حركت تاريخ، محرك و منازل برجسته مسير حركت آن (فلسفه نظرى تاريخ)، نقاط ضعف و قوت علم تاريخ، قانون‌مندى تاريخ، اصول حاكم بر آن و روش‌هاى پژوهش تاريخ (فلسفه علم تاريخ) بخشى از مسائلى است كه در فلسفه تاريخ مورد بحث و بررسى قرار مى‌گيرد. [2]

‌ هرچند انديشه حركت تاريخ و بحث درباره روح، اراده، قانون، مبدأ و مقصد آن و... پيشينه‌اى ديرين دارد و به افلاطون (428 ـ 347 ق. م) و ‌اگوستين‌ قديس، متكلم و مجتهد كليسا (430 ـ 354 م) منسوب است; ولى بيش‌تر محققان، دانشمندِ معروف مسلمان عبدالرحمن‌بن‌خلدون را پايه‌گذار تاريخ نگارى تحليلى و فلسفه تاريخ مى‌دانند. [3]

اصول و سنن حاكم بر تاريخ

يكى از معانى كلمه ‌سنت‌، [4] راه، روش و رفتارى است كه استمرار داشته باشد. اين واژه به

همين معنا در زبان عربى و قرآن كريم در مورد خداوند و انسان به‌كار رفته است. [5] ناگفته پيداست يك سنت واحد مى‌تواند، از لحاظ نسبتش با ‌فاعل‌ به خداى متعال و از لحاظ نسبتش با ‌قابل‌ به انسان‌ها اضافه شود. البته الهى بودن يك سنت به معناى صدور مستقيم و بىواسطه افعال خاص از خداوند نيست; بلكه ممكن است اسباب طبيعى، عادى و يا غيبى در كار باشد.

‌ بنابراين، سنن يعنى روش‌هايى كه امور جهان و انسان بر پايه آن‌ها تدبير و اداره مى‌شود. [6] اين سنت‌ها اقسام بسيار دارد; بخشى از آن‌ها عبارت است از:


[1] ترجمه و تفسير نهج‌البلاغه ، محمدتقى جعفرى، ج 16، ص 112 و 113 و فى فلسفة‌التاريخ ، احمد محمود صبحى، ص123 به بعد.

[2] فلسفه تاريخ ، عبدالكريم سروش و ر.ك: سبك‌هاى تاريخى و نظريه‌هاى نژادى تاريخ ، عزت‌الله رادمنش، صص‌200‌ـ‌177.

[3] دانش مسلمين ، محمّدرضا حكيمى، ص 66‌، 279 و 280; جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن ، محمدتقى مصباح يزدى، ص 152 به بعد و فلسفه تاريخ و نيروهاى محرك آن ، جعفر سبحانى، ص 5‌.

[4]‌. كلمه سنت از نظر فقهى به گفتار، كردار، تأييد و تقرير معصوم (عليه السلام) گفته مى‌شود. سنت در اين معنا در كنار قرآن، عقل و اجماع يكى از منابع فقه شيعه محسوب مى‌شود.

[5]‌. سوره انفال، آيه 38; سوره حجر، آيه 13; سوره اسراء، آيه 77; سوره احزاب، آيات 38 و 62 و سوره فاطر، آيه 43.

[6]‌. ر.ك: جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن ، محمدتقى مصباح يزدى، ص 426 و 435.

نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست