responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 471

نسبتى است؟

جواب: در فرض سؤال، اموال كودك كه در حال حيات داشته است، سه قسمت مى‌شود. يك قسمت كه سهم الارث مادر او مى‌شده به اجداد مادرى او مى‌رسد. و دو قسمت آن كه سهم الارث پدر است به عمو و عمه‌هاى پدرى مى‌رسد. و نيز آنچه كه در اين حادثه به عنوان خون‌بها به كودك تعلق مى‌گيرد، سه قسمت مى‌شود. و به همان نسبت تقسيم، و سهم مادر به اجداد مادرى و سهم پدر به عمو و عمه‌هاى پدرى مى‌رسد. بلى سهم الارث كودك كه از اموال و خونبهاى پدر و مادرش به او تعلق مى‌گيرد، تماما به اجداد مادرى او مى‌رسد. چون بايد فرض شود كه پدر و مادر او قبل از او فوت شده‌اند. و ارث به طبقه دوم مى‌رسد كه اجداد هستند. و با وجود اجداد مادرى نوبت به عمو و عمه كه طبقه سوم هستند، نمى‌رسد.

سؤال 1795: در يك تصادف سه عضو يك خانواده، يعنى زن و شوهر و تنها فرزند آنها در آن واحد از دنيا مى‌روند. حال پدر و مادر زن و برادران شوهر در قيد حيات هستند، بيان بفرماييد سهم الارث اين افراد را؟

جواب: اگر يقين دارند كه افراد مذكور در آن واحد و در يك لحظه فوت شده‌اند و احتمال تقدم و تأخر نمى‌دهند، در اين فرض وارث شوهر برادران او هستند. و وارث خانم متوفات و بچه، پدر و مادر خانم هستند. كه پدر و مادر علاوه بر مهريه دخترشان، تمام دارايى و اموال دختر و نوه دخترى خود را نيز به ارث مى‌برند. ولى يقين پيدا كردن به اينكه فوت افراد در چنين حوادثى همزمان و در يك لحظه واقع شده، مشكل است. و در صورتى كه علم و يقين به تقارن و همزمان بودن فوت حاصل نشود، حكم غرقى و مهدوم عليهم را پيدا مى‌كنند.

سؤال 1796: شخصى همراه زن و سه فرزندش در يك تصادف فوت مى‌كند. هم خود مرد و هم همسر او پدر و مادر دارند و فرزند ديگرى هم ندارند، حكم تقسيم ارث را بين والدين اينها بيان فرماييد؟

جواب: در فرض سؤال كه تقدم و تأخر فوت معلوم نيست و وارث آنها

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 471
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست