responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 470

عمه است و در فرض سؤال فرقى بين ابوينى و ابى نيست. بلى با بودن عمه و عموى ابوينى، عمه و عموى ابى، ارث نمى‌برد و نيز با بودن دايى و خاله ابوينى، دايى و خاله اربى ارث نمى‌برد.

ارث كسانى كه تقديم و تأخير فوت آنها معلوم نيست‌

سؤال 1792: زيد به همراه مادر و همسر خود در سانحه رانندگى فوت مى‌كنند. و معلوم نيست فوت كداميك مقدم است. با توجه به اين كه مادر زيد داراى دو پسر و يك دختر ديگر مى‌باشد، و همسر او نيز داراى پدر و مادر است، و از زيد و همسرش نيز يك دختر باقى مانده است، كيفيت ارث بردن آنها را بيان فرماييد:

جواب: تركه مادر بين چهار فرزندش تقسيم شده و سهم زيد به دخترش مى‌رسد. و اموال زيد بين مادر و همسر و فرزندش تقسيم مى‌شود. و سهم مادر به سه فرزندش مى‌رسد. و سهم همسر نيز به دختر و پدر و مادرش مى‌رسد. و نيز اموالى كه همسر قبل از سانحه داشته، بين شوهر و دختر و پدر و مادرش تقسيم مى‌شود.

سؤال 1793: اين جانب فرزندى داشتم كه صاحب زن و سه فرزند بود كه در اثر سانحه از بين رفتند و هيچ‌كس نماند. از ايشان يك منزل مسكونى و اثاثيه منزل و مبلغ دوازده ميليون ريال كه بابت بيمه عمرش كه در شركت كار مى‌كرد مانده است. از اين مبلغ ده ميليون ريال خرج گرديده، كه از جمله مقدارى بدهى داشته كه از اموال مرحوم پرداخت كردم. حال بفرماييد پدر و مادر زن مرحوم از اموال مرحوم ارث مى‌برند يا خير؟

جواب: هشت يك از قيمت هوايى منزل مزبور و پول بيمه عمر، از طريق زن به پدر و مادر او مى‌رسد و همينطور () مهريه زن و جهيزيه‌اى كه پدر به او داده به پدر و مادر زن مى‌رسد.

سؤال 1794: اگر كودكى دوساله (پسر) به همراه پدر، مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ پدرى در جنايت آمريكا در هواپيماى ايرباس كشته شده باشد، و اجداد مادرى و عموها و عمه‌ها زنده باشند، و از متوفى 150 تومان باقى مانده باشد، نحوه تقسيم آن بين ورثه كودك به چه‌

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست