ابتدايى
است، و امّا به منظور دفاع از اصول و ارزشهاى انسانى و الهى است. به سخنِ ديگر،
جهاد با اين كه جنگى ابتدايى است و امّا در حقيقت تدافعى است؛ يعنى دفاع از اصول و
نواميس توحيدى است.
جنگ
امام حسين عليه السلام با يزيد و يزيديان، به منظور دفاع از اصول و نواميسى بود كه
به وسيله خاندان ابوسفيان در حال تباه شدن بود. و امّا نكتهاى را كه نبايد از نظر
دور داشت، اين است كه دفاع از اصول و ارزشها، تنها به كشتنِ مهاجم نيست؛ بلكه
گاهى با كشته شدنِ مدافع، تحقّق پيدا مىكند. براى همين، در قران كريم و همين طور،
در روايات رسيده از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهلِبيت آن حضرت، شهادت از
جايگاهى رفيع برخوردار است:
و
كسانى را كه در راه خداوند كشته شدهاند، مرده مپندار كه زندهاند و نزد
پروردگارشان روزى مىبرند.
شهادت
در راه خدا و اعتلاى اسلام و تحقّق ارزشهاى الهى، از مهمّترين آرزوهاى اولياى الهى
است. على عليه السلام در پايان منشورى كه به مالك اشتر نوشته است از خداى تعالى
مىطلبد كه سرانجامِ او و مالك را به شهادت پايان بخشد: