تغيير جنسيت بوده است. از اين رو، آيتالله على مشكينى در اين باره چنين مىگويد:
عنوان تغيير جنسيت در مفهوم لغوى آن، روشن و آشكار است و
غرض از آن بيان حكم شرعى مردى است كه تغيير كرده و به زن تبديل شده است، و نيز
بيان حكم شرعى زنى كه به مرد تبديل شده است [1].
تنها عده كمى از فقيهان درباره معناى فقهى تغيير جنسيت سخن
گفتهاند كه در زير به چند مورد آن اشاره مىشود:
آيتالله
محمد آصف محسنى در اين باره مىگويد:
تغيير جنسيت عبارت است از تبديل مرد به زن يا برعكس. در
مورد اول، يعنى تغيير جنسيت مرد به زن، اين گونه است كه عضو تناسلى مرد برداشته
مىشود و به جاى آن مهبل قرار داده مىشود و نيز پستانها بزرگ مىشود. و در مورد
دوم، يعنى تغيير جنسيت زن به مرد، اين گونه است كه پستانها با عمل جراحى برداشته
مىشود. نيز دستگاه تناسلى زنانه با عمل جراحى برداشته مىشود و به جاى آن آلت
تناسلى مردانه قرار داده مىشود. همراه با عمل جراحى در هر كدام از موارد فوق،
روان درمانى و هورمون درمانى نيز صورت مىپذيرد [2].
برخى از فقيهان از تغيير جنسيت به «تبديلجنسيت» ياد
كردهاند، آيتالله محمد صدر در اين باره مىگويد:
تبديل جنسيت گاهى از طريق عمل جراحى طبى جديد به وجود
مىآيد، به اينكه مرد به زن تبديل شود يا اينكه زن به مرد تبديل شود كه ما از آن
به «تبديل جنس» ياد كرديم
[3].
[1]. على مشكينى،
مصطلحات الفقه، ص 153: «العنوانُ بِمفهومِهِ اللغوى بَينٌ و الغرض بيان حكم انْ
يُغَيّرَ الرجُل فَيجَعَل إمرأهً، او تَغَيَّر المرأةُ فَتَجعَلَ رجلًا ....»
[2]. محمد آصف
محسنى؛ الفقه و المسائل الطبيه، ج 1، ص 111: «تحويل الذَكر إلى انثى أو العكس، وفى
الأوّل يجرى استئصال العضو الذكرى وبناء مهبل و عملية خصاء وتكبير ثديين. وفى
الحالة الثانية استئصال الثديين وبنا عضو ذكرى وإلغاء القناة التناسلية الانثوية
بدرجات متفاوتة، ويصحب كل ذلك علاج نفسى وهرمونى».
[3]. محمد صدر؛
ماوراء الفقه، ج 6، ص 133: «تبديل الجنس قد يحصل بطرق الجراحة الطبية الحديثة
امكان ان يتحول الرجل إلى إمراة [و] ان تتحول امرأة إلى رجل و هو الذى سميناه
بتبديل الجنس فى العنوان».