نيز فقيه فوق، در جاى ديگر «تبديل جنسيت» را اين گونه تعريف
مىكند:
منظور ما از تبديل جنسيت، اين است كه شخص خودش را از مرد
بودن به زن بودن تبديل كند و يا برعكس [1].
آيتالله
يوسف صانعى مىگويد:
«تغيير جنسيت فرد،
مانند تبديل مرد به زن و بالعكس».
[2] آيتالله ناصر مكارم شيرازى تغيير جنسيت را به دو قسم ظاهرى و واقعى تقسيم مىكند و در تعريف تغيير جنسيت
واقعى مىگويد:
«تغيير جنسيت، گاه
واقعى است، يعنى با جراحى كردن، عضو تناسلى مخالف ظاهر مىگردد». [3] با توجه به آنچه گذشت در تعريف «تبديل جنسيت» يا «تغيير جنسيت» تنها تبديل
مرد به زن يا برعكس آن، بيان شده است. به عبارت ديگر، در تعريف تغيير جنسيت، از
تبديل خنثى به مرد يا زن سخنى به ميان نيامده است.
در اين ميان، برخى از فقيهان، تغيير جنسيت را به گونهاى
تعريف كردهاند كه تنها شامل تبديل مذكر به مؤنث است و نه برعكس آن. البته
بيشترين نوع تغيير جنسيت كه امروزه توسط پزشكان صورت مىپذيرد، تغيير جنسيت مرد
به زن است. آيتالله سيد يوسف مدنى
تبريزى در تعريف تغيير جنسيت مىگويد:
«عمل جراحى بيضه و
آلت تناسلى مرد و درست كردن مهبل براى او». [4] نكته ديگر آنكه منظور از «جنس» جنس منطقى
نيست. مانند: «جنس انسان» در
مقابل «جنس حيوان»، بلكه مراد از «جنس» مفهوم «مذكر، مؤنث و
خنثى» است. بنابراين، منظور از تغيير جنسيت، تبديل انسان به حيوان و يا تبديل
حيوان به انسان نيست.
[1]. محمد صدر؛
منهج الصالحين، ج 3، ص 642: «تبديل الجنس و نريد به هنا تحويل فرد نفسه من الذكوره
إلى الانوثه أو بالعكس».