responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 29

پيشرفت‌هاى پزشكى حركت كرده و پاسخ‌هاى لازم را ارايه دهد و حقوق و مصالح اجتماعى حفظ شود، و در عين حال، ارزش‌هاى نظام اسلامى حفظ گردد.

مجامع حقوقى، فقهى و مانند آن بايستى هم زمان با تحولات و پيشرفت‌هاى پزشكى حركت نمايند و چارچوب‌هاى حقوقى و فقهى پديده‌هاى جديد پزشكى را روشن سازند. فقط به عنوان نمونه، به يك مسأله فقهى و حقوقى اشاره مى‌شود تا توجه خوانندگان محترم جلب شود:

بعيد نيست تا چند سال آينده فردى متولد شود كه پدر ومادر او يك فرد باشد. براى مثال، فردى به نام‌

A

هم به عنوان پدر و هم به عنوان مادر براى فردى ديگر به نام‌Bباشد. با اين توضيح كه‌Aكه مرد است قبل از تغيير جنسيت، اسپرم خويش را در بانك اسپرم ذخيره مى‌سازد، و آن گاه تغيير جنسيت داده و براى او پيوند رحم نيز صورت مى‌پذيرد. در نهايت، اسپرم سابق او را به وى تزريق نموده و صاحب فرزندى به نام‌Bمى‌گردد. در اين حالت،Aهم پدر و هم مادرِBاست.

ممكن است در ابتدا گفته شود چنين عملى حرام و يا غير اخلاقى و يا غير قانونى است، ولى پرسش اساسى اين است كه اگر چنين پديده‌اى اتفاق افتد، آيا آثار فقهى و حقوقى آن از سوى مجامع علمى و دانشمندان مورد ارزيابى و تحليل قرار گرفته است؟ آيا از نظر فقهى و حقوقى يك فرد مى‌تواند هم پدر و هم مادر شخص ديگر باشد؟! ولايت و سرپرستى كودك به عهده كيست؟ وضعيت محارم نسبى و سببى كودك چگونه خواهد بود؟ آيا برادران فرد اول (A)به عنوان عموى‌Bهستند يا دايى؟! نيز خواهران فرد اول (A)آيا به عنوان عمه‌Bهستند يا خاله؟! آيا در اسناد هويت مانند شناسنامه ممكن است‌Aهم به عنوان پدر و هم مادر معرف گردد؟! و ده‌ها پرسش ديگر كه در اين زمينه قابل طرح است.

3. هدف تحقيق‌

موارد زير به عنوان هدف تحقيق مى‌باشد:

الف) عدم وجود كتاب مستقل درباره تغيير جنسيت: تا آن جا كه بررسى‌ها

نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست