responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 30

نشان مى‌دهد، در اين باره هيچ كتاب مستقلى نگاشته نشده است. از آن جايى مايلم كار جديد انجام دهم، از اين رو، موضوع فوق را انتخاب كردم.

ب) بنيادى و كاربردى بودن موضوع تغيير جنسيت: موضوع فوق، بنيادى يا نظرى است. به عبارت ديگر، در اين باره، پرسش‌هاى بنيادى وجود دارد. مثل اين‌كه گفته شده كه آيا تغيير جنسيت، تغيير در خلقت خداوند متعال نيست؟ پاسخ به اين پرسش، از مباحث نظرى تغيير جنسيت محسوب مى‌شود، كه براى بسيارى از مسلمانان و حتى غير مسلمانان اين شبهه خود نمايى مى‌كند.

علاوه بر اين، تحقيق درباره تغيير جنسيت، كاربردى بوده و در حل بسيارى از پرونده‌هاى دادگسترى راه‌گشا خواهد بود؛ چه اين كه، تغيير جنسيت با مباحث حقوق خانواده ارتباط نزديكى دارد. مانند ازدواج، مهريه، نفقه، ولايت و سرپرستى كودكان، ارث و غيره. با حصول تغيير جنسيت و تبديل جنس پسر به دختر و يا برعكس، موضوع بسيارى از احكام فقهى و حقوقى نيز دچار تحّول و تغيير خواهد شد. قاضى در رسيدگى به دعاوى مربوط به تغيير جنسيت، لازم است اطلاع كافى از مسأله تغيير جنسيت داشته باشد، تا در نهايت بتواند حكم قضايى، متناسب با موضوع جديد صادر نمايد.

ج‌) پاسخ به پرسش‌هاى مطرح شده: علاوه بر مطالب فوق، درباره تغيير جنسيت، پرسش‌هاى فقهى و حقوقى فراوانى مطرح شده است. اين پرسش‌ها، تنها در حوزه كشور ايران نيست، بلكه در مجامع علمى دنيا، اعم از اسلامى و غير اسلامى نيز وجود دارد، كه لازم است بر اساس ديدگاه اسلام و مخصوصاً فقه اماميه، اين پرسش‌ها مورد بررسى قرار گيرد.

د) معرفى پويايى فقه اماميه: يكى از اهداف تحقيق، معرفى فقه شيعه به عنوان فقهى پويا است، و اين‌كه فقه شيعه به خوبى اين بيمارى را شناخته و متناسب با پديده نو ظهور تغيير جنسيت، مباحث فقهى و حقوقى آن را مطرح ساخته است؛ امرى كه در ساير اديان و مكاتب وجود ندارد. همان طور كه در تاريخچه بحث تغيير جنسيت خواهد آمد، امام خمينى (ره) اولين فقيه و دانشمند در دنيا است كه مباحث فقهى و

نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست