حرام مىشود، واجب است به عنوان «مقدمه واجب» و به منظور
انجام واجبات و پرهيز از ارتكاب محرمات، جنسيت خويش را تغيير دهد.
مطلب فوق مورد اتفاق فقيهان شيعه است كه در ادامه به كلام
برخى از فقيهان و مراجع تقليد اشاره مىشود:
1. آيتالله
سيد ابوالقاسم خوئى:
سؤال: در مورد خنثاى كاذب؛ يعنى شخصى كه از نظر وراثتى مذكر
است، ولى آلت خارجى با آن مخالف است يا برعكس، آيا تغيير جنسيت به گونهاى كه شكل
خارجى با واقع امر هماهنگ شود جايز است؟
پاسخ: مانعى ندارد. [1] 2. آيتالله سيد على سيستانى:
هرگاه در واقعيت امر داراى دستگاه تناسلى است كه پنهان است،
براى او عمل جراحى به منظور آشكار ساختن آلت تناسلى جايز است. [2] 3. آيتالله يوسف صانعى:
آشكار نمودن جنس واقعى؛ يعنى كسى كه در ظاهر، ويژگىهاى
جنسى مخالف را دارد، ولى متعلق به آن دسته و گروه جنسى نيست كه در اين صورت
مىتوان، بلكه لازم است با جراحى جنس واقعى او را آشكار كرد. انجام عمل جراحى براى
آشكار نمودن جنس واقعى شخص جايز است، ولى بايد عمل جراحى طورى انجام شود كه مستلزم
حرامى نباشد، و الا عمل حرام به حرمتش باقى است. [3]
[1]. ابوالقاسم
خوئى، منية السائل، استفتاءآت هامة، جمع و تدوين از: موسى مفيد الدين عاصى عاملى،
ص 120: «سؤال- بالنسبة الى الخنثى الكاذبه- اى أنّ الشخص فى خلايا جسمه من الناحية
الوراثية ذكر مثلًا و لكن الآلة الخارجية تغاير ذلك او العكس، فهل يجوز تغيير
الشكل الخارجى بما يوافق واقع الامر؟ جواب- لامانع من ذلك».
[2]. استفتاء اخذ
شده از دفتر سايت اينترنتى آيت الله سيستانى در قم، و نيز به اين آدرس مراجعه
كنيد:
www. Sistani. Org:
«إذا كان فى واقعه
يحمل جهاز معين و إن كان مضموراً فيجوز له إجراء عملية لإبرازه».
[3]. يوسف صانعى،
استفتاءآت پزشكى، ص 92؛ يوسف صانعى، مجمع المسائل، ج 1، ص 465.