نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 64
سه مظهر و سه خدا تجلى نمود كه فوقاً به آن اشاره شد.[1] و هم اكنون ثالوث (مقدس)هندوها به صورت سه جمجمه به هم چسبيده، در نمايشگاه هند موجود است.
متأسفانه مسيحيت نيز، در پنج قرن اول حيات خود به علت جذب عوامل فلسفى يونانى و شرقى، دچار تثليث شد، و تثليثى تازه به نام پدر، پسر و روح القدس، پديد آورد.
مستر هاكس مى گويد: «طبيعت خدايى، از سه اُقنوم متساوى الجوهر مى باشد، يعنى خداى پدر و خداى پسر و خداى روح القدس» تا آنجا كه مى گويد: «لكن بايد دانست كه اين سه اُقنوم را يك رتبه و عمل است».[2]
شرك آيين هندو با مسيحيت به حكم اين كه ذات الهى را مركّب و يا متعدد مى داند با توحيد در ذات مخالف است.
آنچه در بحث ما مهم است، آشنايى با شركى است كه در شبه جزيره عرب در زمان نزول قرآن رايج بوده و بيشترين آيات قرآن درباره اين نوع شرك سخن مى گويند و افرادى هم كه در عصر ما مسائل مربوط به توحيد و شرك را مطرح مى كنند همين نوع شرك را دستاويز قرار مى دهند.
اعراب جاهلى در مسأله توحيد در خالقيت انحرافى نداشته و همگان
[1] العقائد الوثنية فى الديانة النصرانية، نگارش محمد طاهر تنيز لبنانى، ترجمه سيد عبدالرحيم خلخالى، ص10. [2] . قاموس كتاب مقدس:344.يادآور مى شويم قرآن تثليث مسيحيت را يك نوع دنباله روى از تثليث پيشينيان (هندو) مى داند چنان كه مى فرمايد: (وَقالَتِ النَّصارى المسيحُ ابن اللّه ذلِكَ قَولُهُمْ بِأَفواهِهِم يُضاهئُونَ قَولَ الَّذينَ كَفَروُا مِنْ قَبْل)(توبه/30):«نصارى گفتند: مسيح فرزند خداست، اين سخنى است كه با زبان خود مى گويند كه همانند گفتار كافران پيشين است.
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 64