responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سلفى گرى در آيينه تاريخ نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 47

«خداوند تنها به كسانى از آنها كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند، وعده آمرزش و اجر عظيم داده است».

واژه «من» در «منهم» به معنى تبعيض و بيان حال برخى از آنهاست و اين واژه، ياران رسول خدا را به دو قسمت تقسيم مى كنند:

1. بخشى كه برايمان و عمل صالح، استمرار ورزيدند و پايدارى كردند.

2. بخشى كه چنين نبودند و در ميانه راه منحرف شدند و اين نعمت را از دست دادند. چگونه با اين آيه، به عدالت همه صحابه، و الگو بودنِ همه آنان حتى معاويه ها و عمروعاصها و مروان حكمها قائل شويم؟![1]

***

2. آيه پيشگامان از مهاجر و انصار

(وَ السَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الأَنْصَارِ وَ
الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَان رَضِىَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ
أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّات تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا


[1] گاهى تصور مى شود كه «مِنْ» در آيه مِنْ بيانى است و ناظر به جنس است ولى اين تصور كه «مِن» در اين آيه جنس را بيان كند، و از نظر قواعد عربى اشتباه است زيرا «من» بيانيه بر ضمير وارد نمى شود.
نام کتاب : سلفى گرى در آيينه تاريخ نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست