نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 651
را از زبان «گيموله» (يك فرد فرانسوى و عضو حزب سوسياليست) كه چند سال پيش در بحران شمال آفريقا كشته شد، بشنويم. او مى گويد:
«مذهب يهود با اين كه يك اقليت بود و هميشه در كشورهاى اسلامى نفوذ داشت وزندگانى مى كرد هيچ وقت احساس نكرد كه در اقليت است و احساس نكرد كه بايد يك نهضت نژادى به پا كند و يك جا متمركز شود و براى خود دولتى تشكيل دهد و يك نهضتى بر اساس نژاد و مذهب براى خود در كشورهاى اسلامى بسازد براى چه؟ براى اين كه آزاد و پراكنده در آن كشورها، مثل سرزمين خودش زندگى و تجارت يم كرد و از همه مزايا و حقوق انسانى هم برخوردار بود».[1]
اين استكه مى بينيم بهترين و زيباترين كليساها در سرزمين اسلام در اوج قدرت اسلام ساخته شده است. ما اكنون در شهرهاى مختلف ايران مى بينيم، اقليت يهود، نصارى، مجوس آزادانه زندگى اقتصادى و زندگى دينى خود را ادامه مى دهند و هيچ وقت احساس احتياج نمى كنند كه مستقل شوند.
بنابر آن چه گذشت، اين حقيقت آشكار است كه روح اغماض و مدارا نسبت به اهل ذمه، جزء لا ينفك تعليمات عاليه اسلام است، و رفتار پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام) و مسلمانان در طول تاريخ با اقليت ها، روشنگر اين حقيقت است.
رعايت حقوق اقليت ها در تاريخ اسلام
هيچ دينى و هيچ حكومتى در دنيا، مانند دين اسلام ضامن آزادى اقليت ها و حافظ احترام و حقوق آن ها نيست.
كدام دين و كدام قانون به اندازه اسلام براى اقليت ها ارزش و احترام قائل