responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 106

کلمه‌ها

اسرائیل: این کلمه به نقلی اسم دوم حضرت یعقوب و به نقلی لقب آن حضرت است. گفته‌اند: آن به معنی بنده خدا است. «اسر» یعنی بنده، ایل یعنی خدا (دائرة المعارف و جدی) مراد از بنی اسرائیل فرزندان یعقوب علیه السّلام‌اند که به قوم یهود معروف شده‌اند.
اوفوا: وفاء و ایفاء به معنی تمام کردن است، وفاء و ایفاء به عهد آنست که آن را بدون کم و کاست انجام دهد (اقرب الموارد).
فارهبون: این لفظ از رهب و آن به معنی ترس است (صحاح) راغب قید تحرز و اضطراب را بر آن افزوده است. «فارهبون» پس از من بترسید.
ثمن: قیمت. آنچه فروشنده از خریدار می‌گیرد (مفردات راغب).
لا تلبسوا: لبس به (ضم اول) به معنی لباس پوشیدن است، فعل آن از باب «علم یعلم» آید مثل یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ کهف/ 31 و لبس (به فتح اول) به معنی خلط و مشتبه کردن است فعل آن از باب ضرب یضرب آید (صحاح) آیه لا تَلْبِسُوا ... از قسم دوم است.
راکعین: رکع و رکوع به معنی خم شدن و سر پائین آوردن است (اقرب الموارد) رکوع نماز خم شدن است تا دستها به زانو برسد. راغب تصریح کرده که رکوع به معنی تذلل و تواضع نیز آید ولی طبرسی استعمال آن را در خضوع مجاز می‌داند.
بر: (بکسر اول) به معنی نیکی و خوبی و به فتح اول به معنی نیکی کننده و نیز به معنی خشکی مقابل دریا است، این هر سه در قرآن مجید آمده است (قاموس قرآن).

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست