نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 106
کلمهها
اسرائیل: این کلمه به نقلی اسم دوم حضرت یعقوب و به نقلی لقب آن حضرت
است. گفتهاند: آن به معنی بنده خدا است. «اسر» یعنی بنده، ایل یعنی خدا
(دائرة المعارف و جدی) مراد از بنی اسرائیل فرزندان یعقوب علیه السّلاماند
که به قوم یهود معروف شدهاند. اوفوا: وفاء و ایفاء به معنی تمام کردن است، وفاء و ایفاء به عهد آنست که آن را بدون کم و کاست انجام دهد (اقرب الموارد). فارهبون: این لفظ از رهب و آن به معنی ترس است (صحاح) راغب قید تحرز و اضطراب را بر آن افزوده است. «فارهبون» پس از من بترسید. ثمن: قیمت. آنچه فروشنده از خریدار میگیرد (مفردات راغب). لا
تلبسوا: لبس به (ضم اول) به معنی لباس پوشیدن است، فعل آن از باب «علم
یعلم» آید مثل یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ کهف/ 31 و لبس
(به فتح اول) به معنی خلط و مشتبه کردن است فعل آن از باب ضرب یضرب آید
(صحاح) آیه لا تَلْبِسُوا ... از قسم دوم است. راکعین: رکع و رکوع به
معنی خم شدن و سر پائین آوردن است (اقرب الموارد) رکوع نماز خم شدن است تا
دستها به زانو برسد. راغب تصریح کرده که رکوع به معنی تذلل و تواضع نیز آید
ولی طبرسی استعمال آن را در خضوع مجاز میداند. بر: (بکسر اول) به معنی
نیکی و خوبی و به فتح اول به معنی نیکی کننده و نیز به معنی خشکی مقابل
دریا است، این هر سه در قرآن مجید آمده است (قاموس قرآن).
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 106