نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 107
صبر: استقامت. صبر در هر کار به معنی استقامت در آن کار است. تعقلون: عقل به معنی، فهم، درک و معرفت است، به معنای اسمی در قرآن نیامده و فقط به صورت افعال: یعقلون، تعقلون، نعقل، آمده است. خاشعین: خشوع: تذلل و تواضع، در تواضع قلبی و ظاهری بکار رود اصل آن نرمش است. یظنون: ظن: احتمال قوی، وهم: احتمال ضعیف. شک: تساوی دو احتمال. به نظر راغب اگر ظن با «ان» آید به معنای یقین باشد (قاموس قرآن). ملاقون: ملاقات کنندگان. مراد از لقاء اللَّه ملاقات رحمت و عذاب خداست نه مرگ.
شرحها
از آیه چهلم سوره بقره تا آیه صد و بیست و سه پرونده یهود بررسی و در
این زمینه افشاگری عجیبی شده است در «نکتهها» این مطلب به طور مفصل خواهد
آمد ولی لازم است پیش از آیات دو مسئله را متذکر شویم اول اینکه: همانطور
که در انقلاب اسلامی ایران گروهکهای وابسته به شرق و غرب با مکتبهای
التقاطی در مقابل انقلاب قد علم کردهاند و با افشاگریهای رهبر انقلاب و
کتابهای متعدد، ماهیت ناپاک آنها روشن گردیده و در معرض مطالعه ملت قرار
گرفته است و در نتیجه نقشه آنها نقش بر آب شده است. قرآن مجید نیز با
این افشاگریها ماهیت یهود را بر خودشان و دیگران بر ملا کرد و شر آنها را
رفع نمود و گرنه اسلام را به سقوط میکشاندند که بزرگترین ضد انقلاب در آن
روز، یهود بودند. دوم: اعمالی که در این آیات هشتادگانه بر یهود مدینه
نسبت داده شده است از آنها نبود، بلکه یهود زمان موسی و بعد از او آن کارها
را کرده بودند،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 107