responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 472

ولادت بعد از نقل ناصر الدنيا و الدين طاب ثراه بود [1] بدار الخلافه. سلطان سعيد شمس الدنيا و الدين نور مرقده، اين پادشاه را كه در سلطنت باقي باد، بلقب و نام آن پسر مهتر مخصوص گردانيد، والده او را (بقصر) قصبه لوني [2] فرستاد، تا آنجا در حجر دولت، و اصطناع سلطنت پرورش دادش [3] بحمد اللّه كه دايه [فضل] آفريدگار، او را چنان پرورد: كه بهمه اوصاف حميده موصوف آمد، و از پستان عنايت، شير رعايت چنان يافت، كه همه احوال و افعال، موجب بقاي مملكت و بهاء سلطنت شد. هر معني كه سلاطين نامدار را در كبر [4] سن به تجارب [5] و حوادث ايام مكشوف بود، جمله آن معاني بلكه [6] اضعاف آن، در عنصر همايون و عرضه [7] ميمون آن پادشاه جوان بخت كيوان تخت مشتري بهجت مريخ هيبت خورشيد طلعت زهره صباحت عطارد فطنت ماه مهابت، در اول جواني [8] و صبح زندگاني مدرج و مضمر آمد، در سكون و وقار و ثبات بو قبيس و حري، و در بذل و احسان رشك بحر عمان [9] گشت و تحفه [10] [خدمت] بارگاه اعلي اولا زال اعلي، بمراتب مزيد هر يك از افاضل مملكت و اماثل سلطنت دعائي و ثنائي آوردند، و شمه از ان روايح در كلك تقرير و تحرير كشيده آمد. و اين ضعيف كه داعي اين بارگاه جلال و قبله اقبالست چند نظم و نثر بموقف عرض رسانيده است (و) از جمله [آن] اشعار [11] دو صفحه يكي برسم قصيده و دوم برسم قطعه ملمعه، درين صحايف ثبت كرده شد، تا چون در نظر ناظران گذر يابد در دعاي دولت اين پادشاه افزايند [12] (لمنهاج السراج اصلح اللّه شانه):
قصيده
آن شهنشاهيكه [13] حاتم بذل و رستم كوشش است‌ناصر [14] دنيا و دين محمود بن التتمش [15] است
[1] راورتي: ولادت سلطان معظم ناصر الدين محمود شاه، در قصر باغ دهلي بسال (626 ه) بود. فرشته گويد: كه اين ناصر الدين محمود شاه پسر ديگر ايلتمش بود، كه همين نام را پيشتر داشت.
[2] برخي از ماخذ مط: تولي، بولي. راورتي گويد: لوني در چند ميلي جنوب دهلي است.
[3] مط: داده
[4] مط:
اكبر
[5] اصل تجاوز
[6] اصل: بلك
[7] اصل: و عرض.
[8] مط: در اوان جواني
[9] يكي از ماخذ مط: رشك عثمان گشت
[10] اصل: و تحفي
[11] اصل: شعار
[12] مط: افزايد
[13] در تاريخ فرشته سه بيت ازين قصيده آمده در بيت اول عوض آن شهنشاهي: آن خداوندي است، در بيت دوم مصراع دوم در علو مرتبت گوئي كه فيروزه‌وش است، ضبط شده
[14] اصل: ناصر الدنيا
[15] مط: التمش. اصل و پ: التتمش براي تحقيق رجوع به تعليقات آخر كتاب شود (ر: 49).
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست