responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 45

چون حواريان بدو ايمان آوردند، از گل مرغي بساخت، در وي دميد، پران شد، به التماس ايشان خواستند بدعاء او از آسمان مايده آمد، و بدو هر كه ايمان نياورد، خنزير شد يعني خوك [1].
جالينوس حكيم بدو ايمان آورد، و جهودان قصد كشتن او كردند، از پيش ايشان گريخته بموضعي رفت، شخصي را بطلب او فرستادند، حق تعالي مهتر عيسي را به آسمان برد، و آن شخص را به صورت عيسي گردانيد، چون بيرون آمد، او را بردار كردند، و مهتر عيسي عليه السّلام به آسمان چهارم بفرمان خداي تعالي بعبادت مشغول گشت، تا آخر فرود آيد، بر دين محمد عليه السّلام، بفرمان خداي تعالي بعبادت مشغول گشت، تا آخر فرود آيد، بر دين محمد عليه السلام و عمر او در ان وقت سي و سه سال بود. چون از آسمان فرود آيد، چهل سال ديگر در جهان باشد و بر دين محمد عليه السّلام، و از قبيله ادن [2] زن خواهد، و او را فرزندان بسيار آيند، و هر يك حج و عمره گذارند با مهدي و اصحاب كهف، و چهل سال مملكت و نبوت راند. و اللّه اعلم بالصواب.
مادر مهتر اسماعيل هاجر بود. و او را ملك مصر بخشيده بود مر ساره را، وقتي كه كرامت ساره ظاهر شده بود، و آن چنان بود، كه چون مهتر ابراهيم بزمين مصر رفت از حران، ملك مصر صاروق [3] فرعون بود، و او را از حال جمال ساره
[1] كلمات خنزير و خوك در اصل خوب خوانده نميشود، به تقريب تصحيح شد، زيرا گزيده هم گويد (ص 63) حق تعالي ايشان را مسخ كرد، و خوك گردانيد.
[2] كذا في الاصل، اين نام قبيله در مراجع موجوده يافته نشد.
(*) جدول پسران اسماعيل (ع) در نسخه اصل لا يقرأ بود، اين نامها با اختلاف روايت از طبري (ج 1) نوشته شد، در سطر دوم جدول متن اختلافيست كه طبري روايت كرده ولي مسعودي (ج 1) چنين است: فائث، قيدار، اربل، ميم، مسمع، دوما، ميشا، حداد، حيم، قطورا، ماش.
[3] طبري و مجمل نام اين فرعون را نياورده‌اند، و فقط فرعون نوشته‌اند، ولي ابو الفدا گويد: كان اسمه سنان بن علوان و قيل طوليس. حمد اللّه در تاريخ گزيده گويد: (ص 32) سنان بن علوان بن عبيد بن عولح بن بلمع از اولاد سام بن نوح.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست