responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 328

مدام خصومت با هم ميبود، اهل اسلام و اهل شرك را، چنانچه كوشكي با كوشكي [1] ديگر جنگ داشتي، و مدام منازعت كردندي، و بسبب حصانت جبال راسيات كه در غور است هيچ غيري را با ايشان [2] استيلا نميبود، و سر جمله منديشيان [3] شنسباني امير سوري بود، و در غور پنج باره كوه بزرگست و عالي [4]، كه اهل غور اتفاق دارند، كه از راسيات جبال عالم است، يكي از آن زار مرغ منديش است [و چنين تقرير كردند] كه قصر [5] و دار الملك شنسبانيان در دامن آن كوه كنند و گويند: كه سيمرغ زال زر، را كه پدر رستم بود، دران كوه پرورده است، و بعضي از ساكنان دامن آن كوه (چنين) تقرير كنند: كه در سنين كه ميان خمسمائه و سمائه بود، از ان كوه آواز ناله و تعزيت آمد، كه زال زر در گذشت. كوه دوم سرخ غر [6] نام دارد، هم در ولايت منديش [7] است بحدود تجيز [8]. كوه سيوم [در] اشك [9] است ببلاد تمران، كه عظمت و رفعت آن زيادت از همه بلاد غور است، و بلاد تمران در شعاب و اطراف آن كوه است. و چهارم كوه ورني [10] است كه بلاد داور و والشت [11] و قصر كجوران [12] در شعاب و اطراف اوست. و پنجم كوه روئين [13] است در بلاد غور با حصانت و رفعت تمام، و گفته‌اند: كه پنجم فج خيسار [14] است كه طول و امتداد
[1] مط: كوشك با كوشك جنگ داشتي. راورتي: كوشك با كوشك
[2] مط: بديشان.
[3] اصل: بلنديشيان
[4] مط: بزرگ و عالي است.
[5] راورتي: كه كوشك و دار الملك شنسبانيان در دامن آن كوه است
[6] اصل: سر حصر. پ سر خصر. مط: سر خصر. راورتي گويد:
كه در يك نسخه كهنه سرخ غر نوشته شده، و در ديگر نسخ بصور مختلف سرخضر، سرخف سرحضر، سرحفر، سرحصر، سرحضر آمده، كه از همه سرخ غر بصحت اقرب بنظر مي‌آيد، و غر در پنبتو بمعني كوه است.
[7] اصل: لمنديس
[8] مط: تخبر. متن راورتي:
تجير كوه. پ: در حدود بجز. نسخ قلمي راورتي: تخير، تخر، تجز، تحر، جين، تجين، چين.
[9] پ: در، ندارد
[10] مط و پ: وزني. راورتي: ورني.
[11] راورتي گويد: كه در بعضي نسخ داور و والشت است، و در نسخه پترسبورگ غور و والشت آمده، و به (كورو والشت) بيهقي نزديكي دارد، كه بين غزني و منديش واقع بود، كذا در بعضي نسخ زاريستان يا والستان هم آمده، و راورتي چنين خوانده: كه بلاد داور و زاوليست. براي تطبيق و تصحيح (ر: 27 و 28) آخر كتاب.
[12] مط: كحوران (ر: 27 و 28) پ: كوران
[13] مط: روين. پ: رواين.
[14] مط: فج و خيسار.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 328
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست