responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 281

السادس الملك الغازي يمين الدولت و الدين بهرامشاه حرب [1]

پادشاه ضابط و قاهر بود، و سياست و عدل تمام داشت، و سنت اعزاز علما و غربا بر شرط اسلاف خود باقامت ميرسانيد، و هم در عهد پدر خود ملك تاج الدين حرب مذكور شد، و (به) شهامت و جلادت و كياست و شجاعت مشهور گشت و مدتها در عهد حيوة پدر خود ممالك نيمروز در ضبط آورد. چون ملك تاج الدين حرب برحمت حق پيوست، او ملك را متصرف شد، و او را دو برادر ديگر از يك كنيزك ترك بودند، و پيش از وي جمله پادشاهان و ملوك نيمروز برسم قديم مويها باز نمودندي، و كلاه جوار [2] نهادندي، و دو سه دستار بران بسته، و ديگر دستار سياه بر زبر جمله بسته. چون عهد دولت به ملك يمين الدين- بهرامشاه رسيد و مادر او تركيه بود، كلاه قندوز [3] و ترك [4] نهاد، و جعد تركانه بافت، و هر دو برادر او يك شهاب الدين علي، دوم ملكشاه هم بر لباس او بودند.
و اين داعي در شهور سنه ثلاث و عشر و ستمائة، از شهر بست عزيمت سيستان كرد، چون بدان حضرت رسيد، موضعي است، آنرا گنبد بلوچ [5] گويند از طرف شرق، رسول داران [6] استقبال نمودند، و اين داعي را به شهر آوردند و بموضعي كه آنرا مدرسه سر حوض گويند بطرف جنوب شهر كه آنرا در طعام [7] و بازار فرود گويند منزل فرمود، و در بارگاه آن پادشاه كريم مشرف شد هر كرت تشريف فرستاد، و تا آنجا بود، هر ماه علوفه بسيار از زر و غله فرستاد و اعزاز بسيار و اكرام بي‌شمار فرمود، بعد از هفت ماه بطرف خراسان مراجعت افتاد. ملك يمين الدين بهرامشاه در غايت ضبط و كياست و شهامت بود


[1] راورتي: بهرامشاه حرب بن تاج الدين حرب. ولي در حاشيه گويد: كه بهرامشاه نواسه تاج الدين بود و پسر ناصر الدين
[2] كذا. پ: جور كه راورتي بمعني مخروطي ترجمه كرده
[3] قندوز: سگ آبي كه از پوست آن لباس سازند (غياث) راورتي اين كلمه را بسمور و خز سياه‌SABLE ترجمه كرده
[4] در اين جا يك كلمه بصورت درست خواند نمي‌شود (تبرك يا بترك) بنظر مي‌آيد در (پ) نيز چنين است، راورتي به‌CAMLET ترجمه كرده بمعني لباسيكه از موي شتر بافند. شايد اصلا ترك باشد بفتح و كاف عربي يا پارسي بمعني كلاه و خود آهني و گوشه كلاه (غياث)
[5] يك نسخه راورتي: گنبد بلوت
[6] رسولدار: مامور تشريفات سياسي
[7] اصل: دره طعام (ر: 16).
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست