responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 256

و حرام و حلال جمع كرد، بدان سبب كه بعد ازو باولاد و اتباع رسد، به آنچه بظلم ما بستانيم [يكسانست]. از سر اين سخن در گذر، و بيش مگو! رحمه، اللّه خوانندگان [1] او را بدعاء خير ياد دارند.
و از آثار آن پادشاه در جهان بسيار خير و فضل باقيست، يكي از آنست كه استقامت علم نجوم بدولت او تازه شد، و آن چنان بود كه بسبب كبيسه ماههاي قمري تفاوت بسيار در رصد [2] ظاهر شده بود، و حسابها غلط افتاده و احكام اصحاب تقويمات منحرف گشته. سلطان ملكشاه فرمان داد: تا استادان علم نجوم و محاسبان كامل رصد تازه بستند، و ايام شهر را بقرار باز آوردند [3] و روز اول از ربيع كه نخست دقيقه حمل باشد، نوروز جلالي بلقب اين پادشاه معين شد، و نظام الملك طوسي كه در جهان آثار خير او باقيست وزير او بود، و شيخ ابو سعيد ابو الخير و امام غزالي در عهد او بودند و مدت ملك او بيست و شش سال بود، و در سنه احدي و اربعمائه [4] برحمت حق پيوست. و اللّه اعلم و اللّه احق ان يبقي و السلام، و اللّه اعلم.

الخامس محمد بن ملكشاه‌

چون سلطان ملكشاه از دنيا نقل كرد، ازو سه پسر ماند: مهتر را محمد تبر [5] گفتندي، و دوم را سنجر، و كهتر ازو محمود. و محمد تبر [5] را كه پسر مهتر بود بتخت نشاندند، و جمله ملوك پيش او كمر بستند، وزراء ممالك شرق و غرب را بكفايت و كارداني ضبط كردند، و سلاطين اطراف انقياد نمودند، اما سلطان محمد تبر مرد طرب و عيش بود، و مملكت صاف يافته، مدام بعشرت


[1] اصل: تا خوانندگان
[2] اصل: رسد
[3] اصل: بقرار باز آوردند.
[4] كذا في الاصل. ترجمه راورتي در متن: 491 ه و در حاشيه گويد كه اين تاريخ صحيح نيست و بقرار نوشته جامع التواريخ، گزيده، الفي، فصيحي، لب التواريخ و غيره وفات ملكشاه در بغداد بماه شوال 485 ه است. و نظام التواريخ 471 ه نوشته. ابن اثير (10- ص 87) شب جمعه نصف شوال 485 ه. اخبار الدوله السلجوقيه: 16 شوال 485 ه بعمر 38 سال و 3 ماه و 17 روز. و مدت شاهي او 17 سال. و باين صورت سنه متن كتاب نادرست است. و قول اخبار الدوله و ابن اثير و غيرهم صحت دارد.
[5] اين كلمه در اصل دو بار بير و يكبار تير آمده. راورتي نيز (تير) نوشته و گويد كه در بعضي نسخ (تبر) هم آمده باستناد اخبار الدوله صحت شد كه در آن طبر است.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست