responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 22

قوي بنت [1] ببالا هر يك صد گز بود، و آنكه كوتاه‌تر بود از همه، شست گز كم نبود، و مقام ايشان از حضرموت تا يمن و عمان بود، هود عليه السلام، مدت مديد، در ميان قوم بود، و ايشان را دعوت ميكرد، قبول نكردند مگر قوم اندك. و از اشراف ايشان مرثل بن سعيد بن عقير بود [2] حق تعالي باران از ايشان هفت سال باز گرفت و قحط بديشان گماشت، بعد از هفت سال براي باران خواستن به مكه آمدند، و مرثل در ميان ايشان بود، ازيشان جدا شد، و ايشان دعا كردند، سه ابر پيدا آمد، سپيد و سرخ و سياه، هاتفي آواز داد، كه اختيار كنيد يكي را، ابر سياه را اختيار كردند.
حق تعالي با دو آتش را به آن ابر بر ايشان گماشت تا همه هلاك شدند. هفت روز و هفت شب آن باد ميرفت، تا جمله آن قوم ذره ذره رفتند و هلاك شدند. مرثل و قوم او بماندند. هود عليه السّلام بعد از هلاك قوم بمكه آمد، و عمر مهتر هود چهار صد و شست و چهار سال بود. و بعضي گفتند [3] (گور او) به حضرموت است، و بعضي گويند به مكه.

لقمان عليه السّلام‌

بيك روايت لقمان حكيم، او بوده است [4]، ايزد تعالي دعاء او را مستجاب كرد، و او را عمر هفت كرگس بداد، كرگس هفتصد سال بزيد، كه چهار هزار و نهصد سال باشد.

شداد المتمرد

و هوشداد بن عاد بن عوص بن ارم بن سام بن نوح النبي عليه السّلام، شداد


[1] اصل: و قوي به نسبت.
[2] طبري: مرثد بن سعد بن عفير (ص 149)
[3] كلمات گور او در اصل نبود از قرينه تعبير ابي الفدا زياد شد، وي گويد: و بقي هود كذلك حتي مات و قبره بحضر موت، و قيل بالحجر من مكه. گزيده نيز گويد كه به حضر موت مدفونست (ص 29).
[4] لقمان در ادب عرب به «صاحب لبد» مشهور است، و ارباب قصص ذكر كرگسهاي وي را كرده اند، مجمل گويد: او يهود و من بود، و از خداي تعالي عمر خواست چنانكه هفت كرگس را، پس آواز آمد، كه هم بيايد مردن، و حاجتش روا گشت. و كرگس پانصد سال بماند، و اينست صاحب لبد» ص 188- طبري گويد: به اندازه عمر هفت كرگس زندگاني كرد، و هر كرگس هشتاد سال عمر كرد و كرگس آخرين لبد نام داشت، چون لبد بمرد، لقمان هم بمرد. ابي الفدا هم عينا چنين مي‌گويد ولي مينويسد، كه اين لقمان ما سواي لقمان الحكيم است، كه در عهد داود (ع) زندگاني داشت.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست