responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 23

و شديد دو برادر بودند، پدرشان عاد ملك بود، چون بمرد، ملك پدر هر دو را ميراث شد، شديد بمرد، تمام ملك شداد را مسلم شد، و بزرگ شد و همه دنيا بگرفت، چنانچه دويست و هفتاد پادشاه در زير دست فرمان او بودند، و مال و خراج بدو گزاردندي. و ابن شداد ملحد بود، خداي تعالي پيغامبر را بوي فرستاد ايمان بوي نياورد، پيغامبر به بهشت او را وعده كرد، شداد گفت عليه اللعنه: مرا چه حاجت، كه براي چنين بهشتي، غير خود را سجده كنم؟ من خود چنين جاي بسازم، فرمود جمله پادشاهان دنيا را: تا همه امور (؟) از زر و سيم و جواهر عالم را نزديك او آوردند، و شتالنگ گوسفند را در ميان خلق روان كرد، و وزراء را فرمان فرمود، تا در حدود يمن، موضعي بقدر چندين فرسنگ در چندين فرسنگ براي او بهشتي ساختند و بر سر هر ستوني سنگين، خشتي از سيم، و اندايش [1] آن ديوار از مشك و زعفران ساختند، و بجاي سنگ‌ريزه در جويها از لعل و مرواريد ريختند، سيصد سال بنابست [2] تا تمام شد. و او چون قصد آن موضع كرد و به نزديك آن رسيد، حق تعالي فرشته را بفرستاد، تا يك بانگ برايشان زد، او و همه خلق بدوزخ رفتند، و هيچ مخلوقي بدان موضع نرسيد، و حق تعالي آن موضع را از چشم خلق پوشانيد، تا در عهد معاويه شخصي شترباني كه شتر گم كرده بود ميطلبيد، بدان موضع رسيد، و از آن موضع نشاني پيش معاويه آورد، و كعب احبار از ان حال خبر داد، كه صدق است. و اللّه اعلم.

فالج بن عامر [3]

نام او قاسم بود، مادرش عروه [4] بنت صفوفي بن عويلم بود، و ولادت او بعد از طوفان به چهل سال بود، و با فالج از فرزندان صلب او هفتصد سوار بر نشستي، و از جلوس نمرود كافر كه اول به بابل ملك شد، تا وقت ولادت او صد سال بود، و از آدم عليه السّلام تا نمرود، دو هزار و هفتصد و دو سال


[1] يعني كاه گل و گلابه، و تنها اندا بر وزن فردا نيز به همين معني آمده (فرهنگ نو بهار) اندائيدن ازين ريشه مصدر، و اندايش حاصل مصدر است.
[2] كذا- شايد ببايست باشد.
[3] كذا في الاصل، ولي طوري كه در سابق گذشت، عامر ني بلكه عابر است.
[4] تاريخ سيستان: ميشاخا.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست