responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 210

بيرون آوردند، و بر در سراي امارت، دو سر درخت سپيدار بلند بود فرو كشيدند و هر دو پاي مبارك او بر شاخ آن درخت بستند و بگذاشت تا درخت سر بالا بر دو آن بزرگ بدو پاره شد. و اين حادثه در سنه خمس و ثلاثين و ثلثمائه بود و امير نوح نصر در شهور سنه ثلاث و اربعين و ثلث مائه برحمت حق پيوست و او را امير عميد لقب شد.

السابع عبد الملك نوح‌

چون امير نوح بن نصر برحمت حق پيوست، جمله امراء و سپاه كشان بر بيعت پسر او ابو الفوارس عبد الملك بن نوح اتفاق كردند، و او را بر تخت بنشاندند. و وزارت ابو منصور محمد بن عزير [1] را داد و لشكر كش ابو سعيد بكر بن مالك [2] فرغاني شد. و امير عبد الملك مصالح ملك بر قاعده انصاف تمام آنچه قلم كشنده مي‌بايست نوشته كرد [3] (اساس نهاد، و در اكناف مملكت آنجا كه ملوك طوايف بود، و اليان برگماشت، و با ابو الحسن بويه صلح كرد) بر دويست هزار دينار زر ركني [4]، و اين صلح بفرمان امير عبد الملك، ابو سعيد بكر بن مالك [5] الفرغاني كرد، كه قايد [6] لشكر او بود. اما او را به ديلمان و آل بويه متهم كردند و بكشت و وزير را مقيد فرمود و بعد از آن بكشت، كه هر دو را به دعوت قرامطه ميل افتاده بود، و لشكركشي حواله البتگين حاجب شد، تا در شهور سنه خمسين [7] و ثلث مائه امير عبد الملك در ميدان بوقت نماز شام از اسپ خطا كرد، و برحمت حق تعالي پيوست و مدت ملك او هفت سال و چيزي بود.


[1] اصل: عزيز راورتي: ابو منصور محمد بن العزيز. گرديزي و تركستان بارتولد ص 24 وپ: عزيز
[2] اصل: لشكركش او سعيد بن الملك. اما گرديزي (ص 30) و الكامل مانند متن است، و درين كتاب نيز چند سطر بعد ابو سعيد آمده.
[3] پ: قلم كشيده مي‌بايد نوشت كه بر دويست هزا زر الخ. كلمات بين قوسين در اصل وپ نيست، از ترجمه راورتي براي تكميل مطالب آورده شد.
[4] ركني: زر خالص
[5] اصل:
بن الملك
[6] اصل: قاعده لشكر. پ. قاعد، راورتي جنرال ترجمه كرده و قايد است
[7] اصل: خمس بقرار الكامل (ج 7) فوت او در شوال 350 ه است ترجمه راورتي نيز چنين است. ابو سليمان داود البناكتي 351 ه نوشته.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست