responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 200

هزيمت بر عمرو افتاد، بهراة باز آمد. پس أمير المؤمنين الموفق باللّه عمرو ليث را از ايالت خراسان معزول كرد در شهور سنه احدي و سبعين و مائتين. و جمله بلاد و اطراف ممالك كه بدو مضاف بود، محمد طاهر عبد اللّه را داد، و او به بغداد بدرگاه خلافت بود، و نيابت و خلافت در امارت خراسان رافع هرثمه را فرمود، و ما وراء النهر احمد ساماني را داد، و هم بخلافت محمد طاهر، ميان عمرو ليث و هرثمه، واقعات بسيار رفت، تا آنگاه كه رافع هرثمه عصان دار الخلافت ظاهر كرد و در شهور سنه اربع و ثمانين و مائتين [1] در مصافي كه با عمرو ليث ميداد كشته شد، عمرو ليث سر رافع را بحضرت دار الخلافه فرستاد، و درين وقت مسند خلافت بامير المؤمنين المعتضد باللّه رسيده بود، و عمرو ليث از حضرت خلافت ايالت ما وراء النهر و خراسان و نيمروز و فارس و كرمان و اهواز، و نقابت در سراي خلافت و شرط بغداد [2]، و آنكه نام عمرو بر سپرهائي كه سرهنگان در سراي خلافت دارند بنويسند، و اسم او در خطبه و سكه به مدينه و حجاز ذكر كنند، جمله التماس نمود از دار الخلافت همه بوفا پيوست، با خلع بسيار و عواطف بي‌شمار. چون منال ملتمسات [3] از دار الخلافت به عمرو رسيد، استعداد ضبط ما وراء النهر كرد، و محمد بشير [4] را كه حاجب او بود، به مقدمه با فوجي از لشكر بفرستاد.
امير احمد اسماعيل ساماني از بخارا روي بخراسان نهاد، و از جيحون عبره كرد و بر در بلخ آمد با عمرو مصاف كرد، و او را بگرفت به دار الخلافت فرستاد و به بخارا رفت [5] در شهور سنه ثمان و ثمانين و مائتين [6]. معتضد خليفه بود بفرمود: تا عمرو را در حبس كردند، و هم در آنجا وفات كرد در سنه تسع و ثمانين كار صفاريان به آخر رسيد. و اللّه اعلم بالصواب.
[1] تاريخ سيستان: قتل رافع: 283 ه. گرديزي: مانند متن.
[2] اصل: بغداد و بافك آنچه. پ: مانند متن
[3] اصل: سلتمسان. پ: ملمات.
[4] كذا در اصل وپ. گرديزي ص 12: محمد بن بشر.
فرشخي: محمد بن الليث. تاريخ سيستان: محمد بن بشر. الكامل: محمد بن بشير. بن خلكان (ج 2 ص 478). محمد بن بشر، راورتي: مانند متن.
[5] اصل: و بخارا از و. پ: مانند متن
[6] گرديزي: ربيع الاول 287 ه تاريخ سيستان: مانند گرديزي. نرشخي: چهارشنبه 10 جمادي الاولي 288 ه ترجمه راورتي: مانند متن.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست