responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 175

الاول الحارث الرائش‌

و نسبت او در مقدسي چنين مي‌آرد: الحرث بن مهيب بن ايمن، بن دي برحم بن رايد بن المغرب بن بطن بن عذيب بن دهير بن التبع بن حمير بن سباب بن يشخب بن يعرب. اما بروايت طبري: رايش بن يعب بن قحطان بن ابي شداد [1].
حارث رايش در جهان با ملوك اطراف (حرب بسيار كرد و ممالك اطراف) [2] بگرفت، و حدود مغرب و مصر در تصرف آورد، و لشكر به هندوستان آورد و از پادشاهان هندوستان مال بستد، و از آن بلاد برده و غنايم بسيار به يمن برد و از حدود عراق انبار و موصل بگرفت و بجانب آذربايگان رفت و با تركان حرب كرد، و بر كنار آباداني آن بلاد سنگ بفرمود تا نصب كردند، و بر آنجا نام او و حربهاي او ضبط (و) ممالك او از اول حال تا آخر بنوشتند. و او در روزگار منوچهر بود ملك عجم. و حارث مطيع منوچهر بود. و مدة ملك او صد و بيست سال بود و درگذشت. و اللّه اعلم بالصواب.

الثاني ابرهه بن الحارث الرائش‌

بعد ازو پسر او ابرهه ذو المنار پادشاه شد، و او مرد ضابط بود، لشكر بر جانب مغرب برد، و چندان برفت، كه به ظلمات رسيد، لشكر در ظلمات برد ترسيد كه نبايد كه لشكر او در تاريكي گم شود بفرمان او ميلها كردند، و براه نزديك هم ديگران. و بران روشنائيها نهادند، تا باز آمدن و رفتن لشكر او آسان شود. و او را ذو المنار لقب دادند. و او مطيع منوچهر بود، و مدت ملك او صد و هشتاد سال بود. (و اللّه) اعلم بالصواب.

الثالث افريقيس [3] ابرهه‌

بعد از پدر خود افريقيس پادشاه شد و لشكر بجانب مغرب برد، و آن ممالك تمام در ضبط آورد، و دران ديار شهر افريقيه بنا كرد و در عهد حيوة پدر لشكر


[1] كذا، طبري: الرائش بن قيس بن صيفي بن سبا مسعودي بالرائش و هو الحرث بن ذي سدد، مجمل: الحرث الرائش بن قيس بن قليسي بن صلغي بن سبا الاصغر الحميري. ابو الفدا: الحارس الرائش ابن ذي سدد بن عاذ. ابن خلدون:
إنما سمي الرائش لانه راش الناس بالعطاء ... انه من ولد واثل بن الغوث بن حيران بن قطن بن عريب بن زهير بن ابين بن الهميسع بن حمير ...
[2] كلمات بين قوسين از (پ) گرفته شد، در اصل نيست.
[3] اصل: افريقس. طبري: فريقش بن قيس بن صيفي بن سيا حمزه: افريقيس راورتي كذا. مسعودي:
افريقس بن ابرهه. ابن فقيه: افريقش بن ابرهه الرائش.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست