responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 155

و شهرهاي روم بگرفت، و از تمام روم مال بستد، و در زمان او [1] ماني زنديق بيرون آمد، و هم در عهد او سيل عرم سبا را خراب كرد [2]، و لعب نردهم در عهد او نهاده شد، و شش باره شهر معظم در اطراف عجم بنا نهاد، و مدت ملك او سي سال بود و درگذشت.

الثالث هرمزين‌شاپور

او را هرمز البطل خواندندي از غايت دليري، و هرمز الجري هم خواندندي.
از جلادت و دليري چنان بود كه بر شير نشستي و شير را رام كردي. پدرش شاپور او را بخراسان فرستاده بود، ماده [3] لشكر بسيار شد، اعدا با شاپور گفتند: كه هرمز قصد آن دارد، كه ملك از تو بستاند، اين غمز [4] اعدا بسمع هرمز رسيد، هرمز يك دست خود ببريد و بنزديك پدر فرستاد، كه خصمان چنين سعايتي كرده‌اند، و در عجم قرار آنست: كه هر كس كه ناقص باشد، پادشاه نباشد، من خود را ناقص كردم تا دل پادشاه ازين غم فارغ باشد.
چون اين پيغام به شاپور رسيد بگريست و گفت: اگر از سر تا پاي خود را ناقص كني، فرزند و ولي عهد من توئي! او را ولي عهد كرد، و بعد از شاپور پادشاه شد، و اطراف ممالك عجم و حجاز و شام، و مبالغي از روم در تصرف آورد، و ماني زنديق را بر دروازه جندي‌شاپور ببلاد اهواز [5] بردار كرد، و با خلق و اتباع پدر خود نيكوئي كرد، و مدة يك سال و دو ماه [6] ملك راند.


[1] اصل: و در زمان كه او بر مياني زنديق. پ: بد مال زنديق
[2] از كلمه و هم تا كرد در نسخه پ نيست، عرم به فتح اول و كسره ثاني جمع عرمه است سد يعرض به الوادي و المطر الشديد (المنجد).
در غريب القرآن گويد: عرمه و هي سكر الارض مرتفعه. فاعرضوا فارسلنا عليهم سيل العرم (الآية)
[3] كذا. پ: ماه
[4] اصل وپ: عمر، ولي غمز درست باشد، غمز بالرجل و عليه:
طعن عليه و سعي به شرا (المنجد).
[5] اصل: و ماني زنديق را و دروازه جنده شاپور ببلاد از هواز بردار كرد، پ: قند شاپور مجمل گويد: از دروازه گنديشاپور بياويختند. مجمل و طبري اين واقعه را در عهد بهرام نويسنده طبري: فامر بقتله و سلخ جلده و حشوه تبنا و تعليقه علي باب من ابواب مدينه جنديسابور بقول ياقوت (ج 3) جنديساپور شهري بود در خوزستان
[6] راورتي: ده ماه.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست