responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 140

بگذشت، افراسياب بيرون آمد از فرزندان تورين افريدون و بكينه پدر طلبيدن از جيحون بگذشت، و مملكت بر منوچهر مشوش كرد، و تختگاه بلخ را ساخت و خراسان و عراق بگرفت، و منوچهر چند بار با او مصاف كرد شكسته شد، و در شهر آمل و مازندران كه طبرستان گويند حصاري شد، و در آن مدت از كثرت نعمت آن شهر به هيچ چيز محتاج نگشت، و سام نريمان جد رستم از زاولستان [1] و هندوستان بيامد و لشكر آورد به منوچهر پيوست، و با افراسياب ترك مصافها كردند، تا كار به صلح مقرر شد، بران قرار كه از طبرستان يك تير پرتاب، افراسياب بمنوچهر بگذارد. آرش [2] كه در عجم بلند كمان ترازو نبود، بر سر كوه آمل برآمد، و در پيكان طلسمي تعبيه كرد، و تير بجانب خراسان بينداخت تا آب جيحون برفت.
يك روايت آنست: كه آرش همانجا بمرد، و اصح آنست كه او را امير جمله تير اندازان گردانيد، و ميان ايران و توران آب جيحون شد، و افراسياب بازگشت و ملك منوچهر صد و بيست سال بود. و السلام (علي) اهل الاسلام.

الحادي عشر افراسياب الترك‌

در نسب او دو روايت است: يك روايت آنست: كه افراسياب بن بشنك بن داوشم بن تور بن افريدون. و بروايت ديگر: افراسياب بن بشخ بن رستم بن ترك [3] و اين شخص آن بود: كه جمله نسبت تركان بدو كنند، و او از فرزندان يافث بن نوح بود، با منوچهر عهد كرد و بازگشت، بار ديگر عهد بشكست و از جيحون بگذشت و عراق و خراسان بگرفت و جمله خراب كرد، و آن روز كه مملكت ايران بگرفت، با لشكر خود گفت: كه تمام خلق ايران را مي‌بايد كشت، تا خلق ديگر بر عادت ما، درين زمين در رسند، جمله چشمه‌سارهاء جبال غور كه آن بخراسان


[1] اصل: زاوبلستان
[2] طبري (1: 195) نام اين تيرانداز ارشسياطير بود، كه گاهي بصورت مخفف (ايرش) هم ناميده ميشد
[3] كذا. طبري (1: 195): فراسياب بن فشنج بن رستم بن ترك بن شهراسب و يقال: ابن ارشسب بن طوج بن افريدون. آثار البيروني: فراسياب بن بشنك بن اينت بن ريشمين بن ترك بن زين اسب بن ارشسب بن طوج، ابن خلدون (2: 157) افراسياب بن اشك بن رستم بن ترك. مسعودي (1- 157): فراسياب بن اطوج بن ياسر بن رامي بن آرس بن بورك بن ساساسب بن زسست بن نوح بن سرور بن اطوج بن افريدون.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست