responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 138

رفت، شكسته شد و گرفتار آمد و شهيد شد. ايشان ملك جهان را نتوانستندي داشت بهر طرف و بهر ولايت ملكي برخاست، و پادشاهي بگرفت، و بدست ايشان اقليم بابل بيش نماند، و بمدت نزديك هر دو بدوزخ رفتند، و به روايت صحيح تاريخ مقدسي افريدون دعا كرد تا حق تعالي او را چندان حيوة بخشيد، كه فرزندي از فرزندان او، كينه ايرج باز خواهد، تا منوچهر دهم فرزند ايرج در خراسان ظاهر شد، و تور و سلم را بكشت. افريدون تاج بر سر او نهاد در حال بمرد، ملك از دست فرزندان ايشان برفت. بروايت طبري ملكي پيدا شد از فرزندان حام بن نوح. نام او كوش [1]، اقليم بابل بگرفت، و او بت‌پرست بود و مدت ملك او چهل سال بود. پس بمرد و ملك به پسر او رسيد كنعان نام، بر ضلالت پدر خود، و او نيز بدوزخ رفت، او را پسري ماند نمرود [2] عليه اللعنه.

التاسع نمرود الجبار

نمرود بن كنعان بن كوش بن حام بن نوح. اول كس كه بعد از طوفان جباري كرد و تاج بر سر نهاد او بود، زمين بابل در تصرف آورد، عرب و عجم بگرفت و بتخانه بنا كرد، و بت‌پرستي ميكرد، و بت زرين و سيمين بساخت، و همه را بجواهر مرصع كرد، و آذر بتگر را بر خزانها و بتان و جهاز ايشان امين گردانيد و علوم نجوم را متابعت نمود، و غالب ظن آنست، كه آن بتان بر صورت و رسم كواكب ساخته بودند، و ايشان را مي‌پرستيد.
منجمان بحكم حساب او را آگاه كردند، از ولادت مولودي كه ملك از دست او بيرون كند، و دين حق پيدا آرد، موكلان برگماشت، تا چهار هزار فرزند را در ان سال هلاك كردند، و هم قضا را دفع نتوانست كرد، تا ابراهيم بزمين آمد، و آن متمرد بر پشت كرگسان عزيمت آسمان كرد، و در بابل صرح [3] ساخت، مدت صد سال ببايست تا تمام شد. حق تعالي پشه را بر گماشت


[1] اصل: لوش. طبري: كوش. ابو الفدا: لوش. مجمل: نمرود بن كنعان بن كوش.
[2] اصل: او نمرود.
[3] صرح: قصر و كوشك و بناي عالي. مجمل (ص 47) گويد: كلمه صرح از زبان نبط عراق آمده كه كوشك را بدان زبان صرحا گفتندي، بنايي بود بلند بهوا بر شده كه آنرا عقرقوب گفتندي. و آثار باقيه آنرا بنام تل نمرود يا تل قرقوب نويسنده مجمل ديده بود.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست