responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 134

وحوش و ددگان پوشيدني و جامه ساخت، و مويهاء سمور و سنجاب و قندز [1] و غير آن بفرمود تا بپيراستند، و سگان را شكار آموخت، و گوشت جانوران [2] را بفرمود تا آنچه پاك بود بخورند، و پيشه‌ها چون درودگري و رازي [3] و آهنگري خلق را تعليم كرد، و مساجدها [4] بنا كرد، و خلق را از آتش‌پرستي منع و زجر كرد و عبادت حق تعالي بفرمود. و بروايت تاريخ طبري، او بر دين مهتر آدم و شيث بود و مدت ملك او بروايتي چهار صد، و بروايتي يك هزار و چهار صد، و بروايتي چهل سال بود. چون او از دنيا برفت، صاحب تاريخ مقدسي چنين مي‌آرد:
كه بعد ازو جهان سيصد سال، هيچ پادشاه نبود، تا طهمورث [5] پيدا شد.

الثالث طهمورث‌

طهمورث [5] بن ويونكهان بن ايتكمد [6] بن هوشنگ. و او پادشاه خداپرست بود، و عادل و رعيت‌پرور، و بر دين ادريس بود عليه السّلام. و بروايت مقدسي در عهد پادشاهي او، مردي در زمين هندوستان ظاهر شد، و خلق را بدين صابئان دعوت كرد، نام او بوداسفر [7]، و طهمورث دين او قبول كرد، و در ميان خلق انصاف نگاه داشت، و حق تعالي او را قوتي داد، كه شياطين را از آبادانيها و ميان خلق بيرون كرد، تا به كوهها و جزيرها، و درياها و بيابانها آرام گرفتند، و طهمورث جانوران را از دشت بياورد و مسخر كرد و پالان بر نهاد، و اسپ را بگرفت، و در قيد در آورد، و سگانرا برمه‌هاي گوسفندان فرستاد، و باز و چرغ را بگرفت و شكار آموخت، و به روايتي ابليس را بگرفت و لگام بر سرش كرد و بر نشست، و هر كه او را مخالفت نمود


[1] بر وزن بلبل، سگ آبي
[2] بعد از جانوران يك كلمه خوانده نميشود شايد وحشي باشد
[3] درودگري نجاريست، راز بمعني رنگ و لونست و رازيدن رنگ كردن، پس رازي رنگريز باشد و كلمه راز تاكنون در زبان پشتو بمعني رنگ و طور زنده است (ر: 8)
[4] كذا. اينگونه جموع در ادب قديم پارسي بنظر مي‌آيد
[5] اصل طمهورث. راورتي: طهمورث ديوبند
[6] كذا في الاصل مروج (1: 138) طخمورث بن انو جهان بن استحد بن هوشنج. بيروني: طهمورث بن ويجهان بن اينكهذا بن اوشهنگ مجمل: طهمورث بن ابو ركهد بن هو ركهد بن اسكهد بن اوشنج. ابن خلدون (2: 155) ابن انو جهان بن انكهد بن اسكهد بن اوشهنك. گزيده: طهمورث بن هوشنگ بن سيامك بن كيومرث.
[7] ر: 9.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست