responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 104

را منع كرده بودند، كه از بني الحارث [1] زن نخواهند، بدان سبب كه خبري روايت كرده بودند، كه از بني اميه خلافت بمردي [2] رسد، كه پدرش عباس باشد، و مادرش حارثيه. و اين علي بن عبد اللّه رضي اللّه عنه، چون چهارده ساله شد او را پسري آمد نامش محمد كرد، و او پدر خلفاء بود، و اين محمد در زمان خلافت عمر عبد العزيز رضي اللّه عنهما، اجازت خواست، و رابطه [3] بنت عبيد اللّه الحارث را در نكاح آورد، حق تعالي او را پسري بخشيد از آن زن، ابو العباس سفاح و دختران [4] و فرزندان ديگر داشت: ابراهيم و ابو جعفر و علي و حسن.
روايت كنند: كه پسر محمد حنيفه [5] كه ابو هاشم نام او بود، و در علم قدر و جلالت تمام داشت، چون او را وفات نزديك آمد، وصيت كرد محمد علي عبد اللّه را كه چون از هجرة صد سال تمام شد، داعيان خود را به اطراف ممالك بفرست تا بخلافت شما دعوت كنند، به حكم آن وصيت چون صد سال تمام شد محمد امام، دعوت آغاز كرد، چهار كس او را اجابت كردند از اهل كوفه منذر همداني و ابو رياح نبال و ابو عمرو بزاز و مصقله طحان، و ديگر داعيان را باطراف خراسان فرستاد، و در سنه اربع و مائه ولادت ابو العباس سفاح بود از حارثيه، پدر او را در خرقه پيچيده، به نزديك نقباء خراساني آورد گفت: امام شما اين خواهد بود، و اين حال در ولايت عبد الملك بود.
چون سال سنه خمس و عشرين و مائه رسيد، نقباء خراساني از اهل دعوت بكوفه آمدند، و ابو مسلم مروزي رحمة اللّه عليه كودك بود و حديث دعوت فهم كرده بود و خدمت يوسف بن ابو سفيان باهلي [6] ميكرد، و نقباء علامات دولت در ناصيه او ميديدند. چون از كوفه بمكه آمدند، بخدمت محمد عبد اللّه عباس، و مال خراسان بگذاردند و خبر ابو مسلم باو باز گفتند فرمود: كه اگر آزاد است او را بدست آريد و اگر بنده است بخريد. چون بفرمان او را بخدمت امام آوردند، او را خدمت ميفرمود، چون امام محمد برحمت حق پيوست، پسر بزرگترش ابراهيم قايم مقام
[1] پ: الحارس.
[2] در متن اصل: بكسي. در حاشيه اصل و پ: بمردي.
[3] اصل: ايطه، از مسعودي اصلاح شد. (ج 2 ص 209).
[4] اصل: و مهتران.
[5] اصل: حنيفه.
[6] اصل: باهل.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست