responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 40

بدون شك آيه،هم شامل مسلمانان نخستين و هم حكومت حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف مى‌شود.

طبق عقيده عموم مسلمانان-اعم از شيعه و اهل تسنن-آن حضرت سراسر زمين را پر از عدل و داد مى‌كند و او مصداق كامل اين آيه است؛ولى با اين حال منعى از عموميت و گستردگى مفهوم آن نيست.

اينكه برخى مى‌گويند:كلمه«ارض»مطلق است و تمام روى زمين را شامل مى‌شود و اين منحصرا مربوط به حكومت امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف است،با جمله«كما استخلف...»سازگار نيست؛ زيرا خلافت و حكومت پيشينيان به يقين در تمام پهنه زمين نبود.

به علاوه شأن نزول آيه نيز نشان مى‌دهد كه حداقل نمونه‌اى از اين حكومت در عصر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم براى مسلمانان(هرچند در اواخر عمر آن حضرت)،حاصل شده است.

گفتنى است ثمرۀ تمامى كوشش‌هاى پيامبران و تبليغات مستمر و پى‌گير آنان و نمونه كامل حاكميت توحيد و امنيت كامل و عبادت،در زمانى تحقق مى‌يابد كه حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ظهور مى‌كند [1].

همان‌گونه كه گفته شد اين تفسيرها،به معناى انحصار مصداق آيه نيست؛بلكه بيان مصداق كامل است.ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است:آن حضرت ذيل آيه شريفه چنين فرمود:«نزلت فى القائم و أصحابه»؛ [2]«[اين آيه]درباره قائم عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف و اصحاب ايشان نازل شده است».

علامه طباطبايى رحمه اللّه در اين‌باره مى‌نويسد:«...اين مجتمع طيّب و طاهر با صفاتى كه از فضيلت و قداست دارد،هرگز تاكنون در دنيا منعقد نشده و دنيا از روزى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم مبعوث به رسالت گشته،تاكنون،چنين جامعه‌اى به خود نديده است.ناگزير اگر مصداقى پيدا كند،در روزگار حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف خواهد بود؛چون اخبار متواترى كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم و ائمه اهل بيت عليهم السّلام در خصوصيات آن حضرت وارد شده،از تشكيل چنين جامعه‌اى خبر مى‌دهد.البته اين در صورتى است كه روى سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم،نه تنها حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف».


[1] .ناصر مكارم شيرازى و ديگران،تفسير نمونه،ج 14،صص 530-532.

[2] .محمد بن حسن طوسى رحمه اللّه،كتاب الغيبة،ص 173؛نعمانى رحمه اللّه،الغيبة،ص 240،ح 35.

نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست