responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 978

استمناء

[س 784 آميزش جنسى حرام]

س 784: حكم كسى كه با آميزش جنسى حرام يا استمناء يا خوردن و نوشيدن حرام روزۀ خود را در ماه رمضان باطل نموده چيست؟ ج: در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسكين را اطعام نمايد و احتياط مستحب آن است كه هر دو را انجام دهد.

[س 785 كفارۀ جمع]

س 785: اگر مكلّف علم داشته باشد به اين كه استمناء روزه را باطل مى‌كند، ولى عمداً آن را انجام دهد، آيا كفارۀ جمع بر او واجب مى‌شود؟ ج: اگر عمداً استمناء كند و منى هم از او خارج شود، كفارۀ جمع بر او واجب نمى‌شود لكن احتياط مستحب آن است كه كفارۀ جمع بپردازد.

[س 786 بطور غير ارادى منى خارج شده است]

س 786: در ماه مبارك رمضان بدون وجود هيچ يك از آثار استمناء فقط بر اثر حالتى كه هنگام مكالمۀ تلفنى با يك زن نامحرم در خود احساس كردم مايع منى از من خارج شد، با توجه به اين كه مكالمۀ با او به قصد لذت نبوده، خواهشمندم لطف نموده و به سؤالات من پاسخ فرمائيد، آيا روزه‌ام باطل است يا خير؟ در صورت بطلان، آيا كفاره هم بر من واجب است يا خير؟ ج: اگر خروج منى بر اثر صحبت با يك زن جزء عادت‌هاى قبلى شما نبوده و مكالمۀ تلفنى با او هم بدون قصد لذت و ريبه بوده و در عين حال بطور غير ارادى منى از شما خارج شده است، موجب بطلان روزه نمى‌شود و چيزى هم بر اثر آن بر شما واجب نيست.

[س 787 عادت به استمناء]

س 787: شخصى چندين سال عادت به استمناء در ماه رمضان و غير آن داشته است، نماز و روزۀ او چه حكمى دارد؟ ج: استمناء مطلقاً حرام است و اگر منجر به خروج منى شود، موجب غسل جنابت هم مى‌شود، و اگر اين عمل در حال روزه در روز ماه رمضان صورت بگيرد، در حكم افطار عمدى با حرام است، و اگر نماز و روزه را با حالت جنابت و بدون غسل و تيمم انجام دهد، نماز و روزه‌اش باطل و قضاى آنها واجب است.

[س 788 استمناء توسط همسر]

س 788: آيا استمناء توسط همسر، حكم استمناء حرام را دارد؟ ج: اين كار، از موارد استمناء حرام نيست.

[س 789 آيا جايز است شخص مجرد در صورتى كه پزشك منى او را براى آزمايش بخواهد]

س 789: آيا جايز است شخص مجرد در صورتى كه پزشك منى او را براى آزمايش بخواهد و راه ديگرى هم براى خارج كردن منى نداشته باشد، استمناء نمايد؟ ج: اگر معالجه متوقف بر آن باشد، اشكال ندارد.

[س 790 استمناء جايز نيست]

س 790: بعضى از مراكز پزشكى براى انجام آزمايشهاى پزشكى بر روى منى از انسان مى‌خواهند كه استمناء كند تا معلوم شود كه وى قادر بر بچه دار شدن هست يا خير، آيا استمناء براى او جايز است.

ج: استمناء جايز نيست، هر چند براى تشخيص قدرت وى بر بچه‌دار شدن باشد، مگر آن كه ضرورتى ايجاب كند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 978
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست