responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 979

[س 791 تخيّل به قصد برانگيختن شهوت]

س 791: تخيّل به قصد برانگيختن شهوت در دو صورت زير چه حكمى دارد؟ الف: تخيّل همسر ب: تخيل زن اجنبى ج: در فرض اول در صورتى كه حرامى مانند انزال بر آن مترتّب نشود، اشكالى ندارد و در فرض دوّم، احتياط در ترك آن است.

[س 792 در اثناء روزه استمناء نموده]

س 792: شخصى در ابتداى سن بلوغ روزه مى‌گرفته، ولى در اثناء روزه استمناء نموده و جنب شده و به همين صورت چند روز روزه گرفته است، در حالى كه جهل داشته به اين كه براى روزه گرفتن تطهير از جنابت واجب است. آيا قضاى روزه‌هاى آن روزها كافى است يا اين كه تكليف ديگرى دارد؟ ج: در فرض سؤال، قضا و بنا بر احتياط واجب كفاره بر او واجب است.

[س 793 نگاه كردن به قصد انزال]

س 793: شخص روزه دارى در ماه رمضان به صحنۀ شهوت‌انگيزى نگاه كرده و جنب شده است. آيا با اين كار روزه‌اش باطل مى‌شود؟ ج: اگر نگاه كردن او به قصد انزال بوده و يا مى‌دانسته كه اگر به آن منظره نگاه كند، جنب مى‌شود و يا عادت او بر اين بوده است و در عين حال عمداً نگاه كرده و جنب شده، حكم جنابت عمدى را دارد يعنى هم قضاء بر عهدۀ او مى‌باشد و هم كفّاره.

[س 794 بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء كفاره بدهد]

س 794: انسان روزه دارى كه در يك روز بيش از يك بار كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد وظيفه‌اش چيست؟ ج: فقط يك كفاره بر او واجب مى‌شود، بلى اگر اين كار آميزش جنسى يا استمناء باشد احتياط واجب آن است كه بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء كفاره بدهد.

احكام مبطلات روزه

[س 795 تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومى]

س 795: آيا تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومى و مجالس رسمى و غير آن، جايز است؟ اگر مكلّف تشخيص دهد كه اين متابعت از موارد تقيه نيست و دليلى براى التزام به آن وجود ندارد، وظيفه‌اش چيست؟ ج: تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولى روزۀ آن روز قضا دارد، و جايز نيست به طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آن كه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد.

[س 796 خوردن و آشاميدن روزه را باطل مى‌كند]

س 796: اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن كند، آيا روزه‌ام باطل مى‌شود؟ ج: خوردن و آشاميدن روزه را باطل مى‌كند، هر چند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد.

[س 797 اگر چيزى به زور وارد دهان روزه دار شود]

س 797: اگر چيزى به زور وارد دهان روزه دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟ اگر وادار به باطل كردن روزه‌اش شود، مثلاً به او بگويند كه اگر روزه‌ات را نخورى، ضررى به خودت يا مالت وارد مى‌سازيم، او هم براى دفع اين ضرر غذا

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 979
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست