responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 977

يقين دارد كه احتلامش قبل از اذان صبح بوده است، روزۀ او چه حكمى دارد؟ ج: اگر پيش از اذان صبح متوجه احتلام خود نشده است، روزه‌اش صحيح است.

[س 778 اگر مكلّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود]

س 778: اگر مكلّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود و ببيند كه محتلم شده است و دوباره پيش از اذان صبح به اميد اين كه براى غسل كردن بيدار مى‌شود بخوابد و تا بعد از طلوع آفتاب در خواب بماند و غسل خود را تا اذان ظهر به تأخير بيندازد و بعد از اذان ظهر غسل كرده و نماز ظهر و عصر بخواند، روزۀ آن روز او چه حكمى دارد؟ ج: در فرض سؤال بايد روزه را قضا نمايد و بنا بر احتياط مستحب، كفاره نيز بدهد.

[س 779 اگر مكلّف در شب ماه رمضان قبل از فجر شك كند كه محتلم شده يا نه]

س 779: اگر مكلّف در شب ماه رمضان قبل از فجر شك كند كه محتلم شده يا نه، ولى به شك خود اعتنا نكند و دوباره بخوابد و بعد از اذان صبح بيدار شود و متوجه گردد كه قبل از طلوع فجر محتلم شده است، چه حكمى دارد؟ ج: اگر بعد از بيدارى اول اثرى از احتلام در خود مشاهده نكند، بلكه فقط احتمال آن را بدهد و چيزى بر او كشف نشود و تا بعد از اذان بخوابد، روزه‌اش صحيح است، هر چند بعد از آن معلوم شود كه احتلام او مربوط به قبل از اذان صبح است.

[س 780 اگر شخصى در ماه مبارك رمضان با آب نجس غسل كند]

س 780: اگر شخصى در ماه مبارك رمضان با آب نجس غسل كند و بعد از يك هفته متوجه شود كه آن آب نجس بوده است، نماز و روزۀ او در اين مدت چه حكمى دارد؟ ج: نمازش باطل و قضاى آن واجب است، ولى روزه‌هاى او محكوم به صحت است.

[س 781 شخصى مبتلا به بيمارى بيرون آمدن مستمر قطرات بول است ]

س 781: شخصى مبتلا به بيمارى بيرون آمدن مستمر قطرات بول به صورت موقت است، يعنى بعد از بول كردن، به مدت يك ساعت يا بيشتر قطرات آن از او خارج مى‌گردد. با توجه به اين كه وى در بعضى از شبها جنب شده و گاهى يك ساعت قبل از اذان بيدار مى‌شود و احتمال مى‌دهد كه بعد از آن منى با قطرات بول خارج شود، نسبت به روزه‌اش چه تكليفى دارد؟ وظيفۀ او براى اين كه با طهارت داخل وقت شود، چيست؟ ج: اگر قبل از اذان صبح، غسل جنابت و يا تيمم بدل از آن انجام داده، روزۀ او صحيح است، هر چند بعد از آن بدون اختيار از او منى خارج شود.

[س 782 اگر شخصى قبل از اذان صبح يا بعد از آن بخوابد]

س 782: اگر شخصى قبل از اذان صبح يا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بيدار شود، چه مدتى براى غسل كردن وقت دارد؟ ج: در فرض سؤال، جنابت به روزۀ آن روز او ضرر نمى‌زند، ولى واجب است كه براى نماز غسل كند و مى‌تواند غسل را تا وقت نماز به تأخير بيندازد.

[س 783 اگر غسل جنابت براى روزۀ ماه رمضان يا روزه‌هاى ديگر فراموش شود]

783: اگر غسل جنابت براى روزۀ ماه رمضان يا روزه‌هاى ديگر فراموش شود و در اثناء روز به ياد انسان بيفتد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر در روزۀ ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش كند و با حالت جنابت صبح نمايد، روزه‌اش باطل است و احوط اين است كه قضاى روزۀ ماه رمضان هم در اين حكم به آن ملحق شود. ولى در ساير روزه‌ها، روزه بر اثر آن باطل نمى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 977
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست