responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 879

[س 626 ذكر نام مبارك حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها در خطبۀ دوم نماز جمعه واجب است؟]

س 626: آيا ذكر نام مبارك حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها به عنوان يكى از ائمۀ مسلمانان در خطبۀ دوم نماز جمعه واجب است؟ يا اين كه واجب است ذكر نام آن حضرت به قصد استحباب باشد؟ ج: عنوان ائمۀ مسلمين شامل حضرت زهراى مرضيه عليها السلام نمى‌شود و ذكر نام مبارك آن حضرت در خطبۀ نماز جمعه واجب نيست، ولى تبرك جستن به ذكر نام شريف آن حضرت اشكال ندارد، بلكه امرى پسنديده و موجب اجر و ثواب است.

[س 627 در حالى كه امام جمعه نماز جمعه را اقامه مى‌كند]

س 627: در حالى كه امام جمعه نماز جمعه را اقامه مى‌كند، آيا مأموم مى‌تواند براى خواندن نماز واجب ديگرى به او اقتدا نمايد؟ ج: صحت آن، محل اشكال است.

[س 628 خواندن خطبه‌هاى نماز جمعه قبل از وقت ظهر شرعى]

س 628: آيا خواندن خطبه‌هاى نماز جمعه قبل از وقت ظهر شرعى صحيح است؟ ج: خواندن آن قبل از زوال جائز است، ولى احتياط آن است كه قسمتى از آن در وقت ظهر باشد.

[س 629 اگر مأموم چيزى از خطبه‌هاى نماز جمعه را درك نكند]

س 629: اگر مأموم چيزى از خطبه‌هاى نماز جمعه را درك نكند، بلكه فقط هنگام نماز حاضر شود و به امام جمعه اقتدا نمايد. آيا نماز او صحيح و مجزى است؟ ج: نماز او صحيح و مجزى است، حتى اگر امام را در ركوع ركعت آخر نماز جمعه درك كند.

[س 630 نماز جمعه در شهر ما يك ساعت و نيم بعد از اذان ظهر اقامه مى‌شود]

س 630: نماز جمعه در شهر ما يك ساعت و نيم بعد از اذان ظهر اقامه مى‌شود، آيا اين نماز مجزى از نماز ظهر است يا اين كه اعادۀ آن لازم است؟ ج: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشيد شروع مى‌شود و أحوط آن است كه از اوائل عرفى زوال در حدود يكى دو ساعت به تأخير نيفتد.

[س 631 كسى كه توانائى رفتن به نماز جمعه را ندارد]

س 631: كسى كه توانائى رفتن به نماز جمعه را ندارد، آيا مى‌تواند نماز ظهر و عصر را در اوائل وقت بخواند يا اين كه بايد صبر كند تا نماز جمعه تمام شود و بعد از آن نماز ظهر و عصر را بخواند؟ ج: صبر كردن بر او واجب نيست و مى‌تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند.

[س 632 اگر امام جمعۀ منصوب، سالم و حاضر در محل برگزارى نماز جمعه باشد]

س 632: اگر امام جمعۀ منصوب، سالم و حاضر در محل برگزارى نماز جمعه باشد، آيا جايز است، كه امام جمعۀ موقت را مكلّف به اقامۀ نماز جمعه نمايد؟ آيا صحيح است به امام جمعه موقت اقتدا كند؟ ج: اقامۀ نماز جمعه به امامت نايب امام جمعۀ منصوب و اقتداى امام منصوب به نائب خود اشكال ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 879
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست