responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 878

[س 619 تعيين امام جماعت براى مساجد]

س 619: آيا تعيين امام جماعت براى مساجد از طرف علماى مورد اطمينان، يا تعيين ائمه جمعه از طرف ولىّ امر مسلمين، نوعى شهادت بر عدالت آنان محسوب مى‌شود يا اين كه بايد در بارۀ عدالت آنان تحقيق شود؟ ج: اگر نصب امام جمعه يا جماعت موجب اطمينان به عدالت وى شود، اقتدا به او جايز است.

[س 620 در صورت شك در عدالت امام جمعه]

س 620: در صورت شك در عدالت امام جمعه و يا خداى نكرده يقين به عدم آن، آيا اعادۀ نمازهايى كه پشت سر او خوانده‌ايم، واجب است؟ ج: اگر شك در عدالت يا يقين به عدم عدالت بعد از فراغ از نماز باشد، نمازهاى خوانده شده صحيح است و اعادۀ آنها واجب نيست.

[س 621 شركت در نماز جمعه كه از طرف دانشجويان كشورهاى اسلامى بر پا مى‌شود ]

س 621: شركت در نماز جمعه كه از طرف دانشجويان كشورهاى اسلامى در كشورهاى اروپايى و غير آنها برگزار مى‌شود و بيشتر شركت كنندگان در آن و هم چنين امام جمعه از برادران اهل سنت هستند، چه حكمى دارد؟ و در اين صورت آيا خواندن نماز ظهر بعد از اقامۀ نماز جمعه واجب است؟ ج: شركت در آن براى حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان اشكال ندارد و خواندن نماز ظهر واجب نيست.

[س 622 در يكى از شهرها مدت چهل سال است كه نماز جمعه برگزار مى‌شود]

622: در يكى از شهرهاى پاكستان مدت چهل سال است كه نماز جمعه برگزار مى‌شود. در حال حاضر شخصى بدون رعايت فاصله شرعى بين دو نماز جمعه، اقدام به برگزارى نماز جمعه ديگرى نموده كه منجر به بروز اختلاف بين نمازگزاران شده است، اين عمل شرعاً چه حكمى دارد؟ ج: انجام هر گونه كارى كه منجر به بروز اختلاف بين مؤمنين و پراكندگى صفوف آنان شود، جايز نيست، چه رسد به مثل نماز جمعه كه از شعائر اسلامى و از مظاهر وحدت صفوف مسلمانان است.

[س 623 اگر فاصلۀ بين دو نماز جمعه يك فرسخ شرعى نباشد]

س 623: خطيب مسجد جامع جعفرى در راولپندى اعلام نموده كه نماز جمعه به علت كارهاى ساختمانى در آن برگزار نخواهد شد، و اكنون كه عمليات تعمير مسجد به پايان رسيده، با مشكلى مواجه شده‌ايم و آن اين كه در فاصله چهار كيلومترى ما نماز جمعه در مسجد ديگرى اقامه مى‌شود. با توجه به مسافت مزبور آيا اقامۀ نماز جمعه در مسجد جامع جعفرى صحيح است يا خير؟ ج: اگر فاصلۀ بين دو نماز جمعه يك فرسخ شرعى نباشد، نماز جمعه‌اى كه بعد از نماز جمعۀ اول برگزار مى‌شود، باطل است و در صورتى كه مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل مى‌باشند.

[س 624 خواندن نماز جمعه كه به صورت جماعت اقامه مى‌شود]

س 624: آيا خواندن نماز جمعه كه به صورت جماعت اقامه مى‌شود، به طور فرادى صحيح است؟ بدين معنى كه شخصى نماز جمعه را به صورت فرادى در كنار كسانى كه آن را به نحو جماعت برگزار مى‌كنند، بخواند.

ج: از شرائط صحت نماز جمعه، اين است كه به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادى صحيح نيست.

[س 625 كسى كه نمازش شكسته است]

س 625: كسى كه نمازش شكسته است آيا مى‌تواند آن را به صورت جماعت پشت سر امام جمعه بخواند؟ ج: نماز جمعه از مأموم مسافر صحيح و مجزى از نماز ظهر است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 878
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست