responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 858

اراكى: مسأله 1510 نمازگزار مى‌تواند سورۀ جمعه يا توحيد و يا سورۀ ديگر را از روى نوشته يا قرآن بخواند.

اراكى: مسأله 1511 اگر در بين نماز براى امام موت يا جنون پيش آيد، مؤمنين يك نفر از خود را پيش مى‌اندازند و بقيه نماز را با او مى‌خوانند و اگر امام بفهمد وضويش باطل بوده و يا وضو نگرفته و يا حدثى از او سر بزند، كسى را كه داراى شرايط است به جاى خود قرار مى‌دهد كه بقيه نماز را مأمومين با او بخوانند و در هر صورت نماز مأمومين صحيح است.

اراكى: مسأله 1512 اگر امام نتوانست كسى تعيين كند و يا مأمومين نتوانستند، احتياط واجب آن است كه نماز را به قصد جمعه تمام نمايند و سپس نماز ظهر را بخوانند.

چند سؤال از امام راحل قدس سره
با حاشيۀ حضرات آيات: تبريزى و مكارم شيرازى

س: نرسيدن به خطبه‌هاى نماز جمعه آيا اشكال دارد يا خير؟ ج: بايد سعى كنند به خطبه‌ها برسند و اگر نرسيدند و به نماز برسند نماز صحيح است.

س: اگر كسى تمامى خطبه‌هاى عيدين و نماز جمعه را گوش نكند يعنى مثلاً وسط خطبه برسد يا اين كه صحبت كند به طورى كه مفاهيم خطبه را آن طورى كه بايد بفهمد متوجه نشود، آيا نماز جمعه كفايت نماز ظهر را مى‌كند؟ و نماز عيدين وى صحيح است يا خير؟ ج: نماز جمعه و عيد صحيح هستند و نماز جمعه كفايت از ظهر مى‌كند [1].

س: در رساله‌هاى عمليه فارسى راجع به نماز جماعت، شما مى‌فرماييد اگر كسى پشت ستون بايستد اگر چه از طرف راست و چپ هم اتصال داشته باشد نمازش اشكال دارد، بنا بر اين در نماز جمعه‌ها كه عدۀ زيادى به اين طريق نماز مى‌خوانند و فقط از طرف راست يا چپ اتصال دارند طريقه صحت نماز آنها چگونه است.

ج: اگر علاوه بر اتصال از يكى از سه طرف، از صف قبل از خودش بعضى را ببيند جماعت صحيح است [2].

س: معمولاً در بين خطبه‌هاى «نماز جمعه» نمازگزاران با گفتن سه تكبير و دادن شعارهايى، سخن امام جمعه را تأييد مى‌نمايند، و هنگام شنيدن اسم مبارك حضرت ولىّ عصر عجل اللّٰه تعالى فرجه قيام مى‌كنند و صلوات مى‌فرستند و موقعى كه امام جمعه دعا مى‌كند آمين مى‌گويند و گاهى عده‌اى حركت مى‌كنند و با يكديگر حرف مى‌زنند آيا همه اينها جايز است؟ و نماز جمعه صحيح مى‌شود يا نه؟


[1] مكارم: هر چند كار خلافى كرده است.

[2] مكارم: كسى كه پشت ستون ايستاده اگر از طرف راست يا چپ به واسطۀ مأموم ديگر به امام متصل باشد كافى است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 858
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست